صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پایه » شیمی  »  گزارش کارآموزی پتروشیمی اراک در یک نگاه

گزارش کارآموزی پتروشیمی اراک در یک نگاه

گزارش کارآموزی پتروشیمی اراک در یک نگاه
پتروشیمی اراک در یک نگاه
هدف
ایجاد یک مجتمع پتروشیمی جهت تولید مواد پایه ای و میانی با استفاده از خوراک اصلی نفتا و تبدیل آنها به فرآورده های نهایی پلیمری و شیمیایی.
تولیدات
در ظرفیت کامل تولیدات مجتمع بالغ بر ۱۱۳۸۰۲۰ تن مواد پایه ای،میانی و نهایی می باشد که نیاز بخش وسیعی از صنایع داخلی را تامین و مازاد فرآورده هابه خارج صادر می شوند.
تاریخچه و انگیزه احداث
مجتمع پتروشیمی اراک یکی از طرههای زیربنائی و مهم می باشد که در راستای سیاستهای کلی توسعه صنایع پتروشیمی و با اهداف تامین نیاز داخلی کشور و صادرات، ایجاد و به بهره برداری رسیده است.
این طرح در سال ۱۳۶۳ به تصویب رسید و پس از طی مراحل طراحی و نصب و ساختمان در سال ۱۳۷۲ فاز اول مجتمع در مدارتولید قرارگرفت.در ادامه کار به منظور بهبود مستمر و تولید بیشتر و متنوع تر،واحدهای دیگرمجتمع تکمیل و واحد اتوکسیلات بعنوان آخرین واحد مجتمع در سال ۸۲ راه اندازی و در مدار تولید قرار گرفت.
از سال ۷۹ همزمان با تکمیل واحدها،طرههای توسعه ای مجتمع نیز با هدف افزایش ظرفیت مجتمع آغاز گردیده است.از سال ۱۳۷۸ با تصویب هیئت مدیره و پس از بررسی های دقیق عملکرد مجتمع،شرکت در بازار بورس پذیرفته شد و واگذاری سهام آن آغاز گردید.
اهمیت تولیدات مجتمع
از مشخصه های پتروشیمی اراک استفاده از دانش فنی ،تکنولوژی و فرآورده های پیشرفته می باشد.تولیدات مجتمع بسیار متنوع و عمدتا گریدهای مختلف را شامل میشوند.از لحاظ انتخاب خطوط تولید کمتر مجتمعی را می توان یافت که مانند مجتمع اراک ترکیبی از تولیدات پلیمری و شیمیایی ارزشمند و حتی شاخه خاصی از تولیدات نظیر سموم،علف کش ها را یکجا داشته باشد.مجتمع پتروشیمی اراک از لحاظ تنوع،ارزش فرآورده ها و نقش حساس آن در تامین نیاز صنایع مهم کشور کم نظیر می باشد.
خوراک مجتمع
خوراک اصلی مجتمع نفتای سبک و سنگین است که از پالایشگاههای اصفهان و اراک از طریق خط لوله تامین می شود.خوراک دیگر مجتمع گاز طبیعی است که از خط لوله سراسری مجاور مجتمع اخذ می گردد.ضمنا حدود ۶۰۰۰ تن آمونیاک و حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب در سال مصرف گاز طبیعی مجتمع می باشد که از خط سوم سراسری تامین می گردد.
مصارف تولیدات مجتمع
مصارف تولیدات مجتمع بسیار متنوع و دارای طیف گسترده است.در بخش تولیدات شیمیایی کلیه فرآورده ها شامل اکسید اتیلن/ اتیلن گلیکلها-اسید استیک/وینیل استات-دواتیل هگزانول-بوتانولها-اتانول امین ها و اتوکسیلاتها به اضافه سموم علف کش هاکاملا در کشور منحصر به فرد میباشد و نیاز صنایع مهمی در کشور را تامین نموده و مازاد آنها به خارج صادر میشود.در بخش پلیمری نیز فرآورده های ارزشمند و استراتژیک انتخاب شده اند که بعنوان نمونه می توان گریدهای مخصوص تولید سرنگ یک بار مصرف-کیسه سرم-بدنه باطری-گونی آرد-الیاف و همچنین مواد اولیه ساختبشکه های بزرگ به روش دورانی ونیز گرید مخصوص تولید لوله های آب-فاضلاب و گاز و لاستیک پی بی آر را نام برد.
اولویت مصرف فرآورده های مجتمع برای تامین نیاز صنایع داخل کشور است در این ارتباط تولیدات مجتمع سهم به سزایی در تامین نیاز صنایع پایین دستی دارد به نحوی که نیاز بالغ بر ۵۰۰۰ واحد پایین دستی را تامین می نماید.

فهرست مطالب :
۱- پتروشیمی اراک در یک نگاه ۱
۲- واحد دو اتیل هگزانول ۴
۳- مقدمه ۸
۴- تولید گاز سنتز ۹
۱-۴ گوگرد زدایی از گاز طبیعی ۱۱
۲-۴ ریفرمینگ و باز یافت حرارت اتلافی ۱۲
۳-۴ جدا سازی دی اکسید کربن ۱۵
۴-۴ تقویت فشار گاز سنتز ۱۸
۵-۴ سیستم بخار ۱۸
۵- تولید بوتیر آلدئید ۲۰
۱-۵ خالص سازی خوراک ۲۲
۲-۵ سیستم واکنش OXO 25
۳-۵ عریان سازی،پایدار سازی و جدا سازی ایزومر ۲۸
۴-۵ تهیه ،تغلیظ و دوباره فعال کردن محلول کاتالیست ۳۱
۵-۵ مخازن سوخت و بوتیر آلدئید ۳۶
۶- عملیات تولید دو اتیل هگزانول ۴۰
۱-۶ آلدولیزاسیون نرمال بوتیر آلدئید به EPA 40
۲-۶ هیدروژناسیون EPA به دو اتیل هگزانول ۴۲
۳-۶ سیستم تصفیه دو اتیل هگزانول ۴۴
۴-۶ سیستم تقطیر منقطع دو اتیل هگزانول ۴۷
۵-۶ سیستم جدا سازی آب دو اتیل هگزانول و سیستم خلاء ۴۹
۶-۶ مخازن دو اتیل هگزانول ۵۰
۷-عملیات تولید بوتانول (نرمال یا ایزو) ۵۱
۱-۷ هیدروژناسیون بوتیر آلدئید به بوتانول ۵۱
۲-۷ سیستم تصفیه بوتانول ۵۱
۳-۷ سیستم تقطیر منقطع بوتانول ۵۲
۴-۷ سیستم جدا سازی آب بوتانول ۵۳
۵-۷ مخازن بوتانول ۵۴


تعداد صفحات : 85 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود