کارتحقیقی عدالت سزادهنده

Karthqyqy justice Szadhndh

دانلود کارتحقیقی عدالت سزادهنده

چکیده
در عصر حاضر، رایج ترین پارادایم‏های عدالت، عدالت سزا دهنده و عدالت ترمیمی است.تقابل این دو پارادایم، جدی‏ترین چالش موجود نظام‏های عدالت کیفری در دنیاست.عدالت در قلمروی حقوق کیفری، چگونه محقق می‏شود؟راه مبارزه با بزه و جلوگیری از تکرار آن چیست؟کیفرها چگونه باید باشند؟به طور سنتّی عده‏ای عدالت را در مفهوم سزادهی جستجو می‏کنند، آنان بزهکار را مستحقّ کیفر متناسب با شدّت بزه می‏دانند.امّا اندیشه‏های نوین عدالت کیفری به دنبال یافتن افق‏های تازه است.جنبش عدالت ترمیمی در این راستا آغاز گردید و رفته‏رفته یه وسیله فرآیندهای متعدد و متنوعی در جهان معاصر گسترش یافت.این مقاله، تقابل دو دیدگاه عدالت سزا دهنده و عدالت ترمیمی را ترسیم می‏نماید.بحثی مختصر از پیشینه تاریخی عدالت ترمیمی نیز مکمل بحث خواهد بود.

مقدمه :
عدالت کیفری،  مفهومی شناخته شده در ادبیات معاصر حقوقی جهان است.به ویژه زمانی که این واژه را در زبان فارسی به کار می‏بریم، رایج ترین الگوی آن، یعنی الگوی سزادهی متبادر به ذهن می‏شود.پارادیم سزادهی عدالت کیفری:«چارچوبی است که در برگیرنده‏ی ارزش‏ها، اهداف، دیدگاه‏ها و فرضیّه‏هایی است که زیر بنای اجزای عدالت سزا دهی در جوامع غربی راتشکیل می‏دهد، یعنی تکیه بر کیفر و جنبه‏ی تنبیهی آن در عدالت سزادهنده، بر استحقاق بزهکار بر کیفر تأکید می‏شود.بنابراین باید با وی آن گونه رفتار کرد که او با دیگران چنان کرده است.
در تقابل با این الگو، پارادایم ترمیمی به عنوان پارادایم نوین عدالت کیفری ظهور کرده و در حال حاضر به عدالت ترمیمی شهرت یافته است.
در این پارادایم به جای تکیه بر کیفر بزهکار به اصلاح آسیب‏های ناشی از بزه و به نیازهای بزه‏دیده توجّه می‏شود..
طرفداران عدالت ترمیمی معتقدند که الگوی سزادهی عدالت کیفری در مبارزه با بزه، شکست‏خورده است و برای مقابله با بزه و پیش‏گیری از وقوع آن در آینده، باید مدل جدیدی پیشنهاد شود.
آنان معتقدند که نرخ رو به افزایش کیفرهای حبس، نتایج معکوسی به دنبال داشته است، نرخ بزه افزایش یافته و تکرار جرم به یک هنجار تبدیل شده است و نه یک استثناء.اکثر کسانی که محکوم می‏شوند، بعد از طی دوران حبس، دوباره مرتکب بزه می‏شوند.بنابراین، به اندیشه‏های جدید در قلمروی حقوق کیفری نیاز داریم که این اندیشه‏ها امروز تحت عنوان«عدالت ترمیمی»در حال گسترش است..

فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
کلیات
فصل اول :عدالت سزادهنده
گفتار نخست : عدالت سزا دهنده
مبانی فلسفی
مبحث اول :انتقادات وارده بر اندیشه سزا دهی
مبحث دوم : عدالت ترمیمی
مبحث سوم :تعاریف عدالت ترمیمی
مبحث چهارم :عناصر عدالت ترمیمی
داوطلبانه بودن
گفتار دوم : اظهار حقیقت
مبحث اول : رودررویی
مبحث دوم :توافق
مبحث سوم :حمایت
مبحث چهارم : غیر علنی و محرمانه بودن
فصل دوم : از عدالت کیفری کلاسیک تا عدالت ترمیمی
گفتار نخست :از عدالت کیفری کلاسیک تا عدالت ترمیمی
مبحث اول : عدالت کیفری سنتی؛ ویژگیها و علل رویگردانی از آن
مبحث دوم : عدالت ترمیمی؛ ویژگیها و علل روی آوری به آن
مبحث سوم : نقش بزهدیده در فرآیند و پیامد های جرم ( از دیدگاه فقهی و حقوقی)
مبحث چهارم : عدالت کیفری سزا دهنده و جرم گرا
عدالت کیفری اصلاح گرا و مجرم گرا
گفتار دوم : عدالت کیفری ترمیمی و بزهدیده مدار
– دیدگاه کلاسیک ( مقصر دانستن)
۲- دیدگاه حمایتی
مبحث اول : علل گرایش به بزهدیده شناسی و عدالت ترمیمی
مبحث دوم : نتایج گرایش به عدالت ترمیمی وراهکارهای عملی آن
الف – نتایج گرایش به عدالت ترمیمی
نتیجه گیری
پیشنهادات
منابع


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 72

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط