صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی  »  پروپوزال عوامل موثربر پذیرش بیمه محصولات کشاورزی در استان قزوین

پروپوزال عوامل موثربر پذیرش بیمه محصولات کشاورزی در استان قزوین

Agricultural insurance proposal

دانلود پروپوزال عوامل موثربر پذیرش بیمه محصولات کشاورزی در استان قزوین

رشته تحصیلی: مدیریت کشاورزی
مقطع: کارشناسی ارشد

بیان مسأله:
کشاورزی در اقتصاد روستایی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است و سهم آن در معیشت روستاییان به خصوص کشاورزان خرده پا که اغلب منبع درآمد دیگری ندارند بسیار حائز اهمیت است و بخش کشاورزی در اقتصاد کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران، به سبب در بر گرفتن فعالیت جمع کثیری از جمعیت، جایگاه ویژه ای دارد (۱۹۸۸ Ahsan )
در بخش کشاورزی علاوه بر تولید تفاوتهایی با سایر زمینه های تولیدی و تجاری دارد که مهمترین آنها اتکاء زیاد فعالیت های این بخش به طبیعت و مواجه شدن با طیف وسیعی از خطرات و حوادث طبیعی مانند سیل و تگرگ، طوفان ، سرما و گرما آفات و امراض نباتی می باشد که فعالیت در این بخش را به فعالیتی پرخطر و توام با ریسک تبدیل کرده است. (۱۹۹۲ Anderson)

با توجه به شرایط طبیعی و اقتصادی ایران، تولید کشاورزی یکی از پرمخاطره ترین فعالیت های اقتصادی است و از آنجا که بخش مهمی از تولید کنندگان کشاورزی کشور، یعنی کشاورزان متوسط و میانه حال، توان مالی محدود دارند و همه دارایی شان را در هر دوره بهره برداری در فرآیند تولید به کار می گیرند، گاه حتی کمترین خسارت ممکن است آنها را از هستی ساقط و زندگی فلاکت باری را بر آنها تحمیل کند.
نتایج مطالعات انجام یافته در زمینه پذیرش نوآوری ها، ایده ها و افکار نوین در جوامع، خصوصاً جوامع روستایی نشان می دهد که عوامل متعددی در فرآیند تصمیم افراد برای پذیرش و یا عدم پذیرش ایده های جدید نقش دارند. بیمه هم به عنوان یک تکنولوژی جدید و صنعتی نوپا از این قاعده مستثنی نیست. زراعت گندم برای اولین بار و به طور آزمایشی در سال ۱۳۶۸ تحت پوشش بیمه قرار گرفت، اما با وجود این قدمت چندین ساله و نقش مهم بیمه در تضمین سرمایه و درآمد تولید کنندگان ، پذیرش آن مانند سایر تکنولوژی های نوین با مشکلات و موانعی رو به رو است. با توجه به نگرش جامعه روستایی نسبت به بیمه و بیمه گذاری و نیز به دلیل سنتها، هنجارها و ارزش های حاکم بر جامعه کشاورزان ، مشارکت محدودی در طرح های بیمه دارند از طرف دیگر درجه موفقیت و کارآیی سیاست بیمه محصولات کشاورزی آشکارا به میزان تقاضا و پذیرش بیمه از سوی کشاورزان و مشارکت همگانی آنها در طرحهای بیمه ای بستگی دارد، لذا انجام بررسیهای تحلیلی به منظور تعیین عوامل گوناگون فردی، اقتصادی، اجتماعی ، فنی و تاثیر گذار بر فرآیند تصمیم گیری کشاورزان از اهمیت خاصی برای نظام برنامه ریزی و سیاست گذاری بخش کشاورزی برخوردار است، تا بر مبنای آن الگویی برای ارزیابی نتایج علمی طرح و اتخاذ راهکارهای مناسب برای رفع کاستی ها و افزایش کارایی بیمه در بخش کشاورزی فراهم گردد. (راستگو، ۱۳۸۲ )

با توجه به جایگاه مهم کشاورزی به عنوان عمده ترین عامل تولید ماده غذایی بسیاری از کشورهای جهان و از طرفی آسیب هایی که بر اثر خشکسالی ، سیل، تگرگ و آفات نباتی که در کمین این محصولات قرار دارد ، توجه به عواملی که افت بازدهی این محصولات در مزارع زارعان می شود، حقیقتی انکارناپذیر است . بنابراین به علت ماهیت غیرقابل پیش بینی حوادث طبیعی در بخش کشاورزی توجه به کاهش این عوارض با استفاده از برنامه های حمایتی منسجم و مدیریت ریسک وجلوگیری از خسارت احتمالی با این محصولات امری ضروری تلقی می گردد. (جمشیدی” ، ۱۳۸۰ )

مسئله اساسی که در حال حاضر وجود دارد این است که عوامل پیش برنده و بازدارنده پذیرش بیمه محصولات کشاورزی در استان قزوین برای دست اندرکاران و مسوولان استان مشخص نمی باشد و مطالعه حاضر تلاشی در این راستا و در جهت شناسایی عوامل موثر بر پذیرش بیمه محصولات کشاورزی و تحلیل موانع و مشکلات موجود در این زمینه در سطح استان قزوین می باشد.

عنوان تحقیق به فارسی:
عوامل موثربر پذیرش بیمه محصولات کشاورزی در استان قزوین

عنوان تحقیق به  انگلیسی:
Shrdying the factors influencing the adoption
of insurance for agricultural products case


تعداد صفحات : 12 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,