صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی  »  پروپوزال بررسی عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر جاذبه های طبیعی ورزشی

پروپوزال بررسی عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر جاذبه های طبیعی ورزشی

خرید پروپوزال گردشگری دانلود پروپوزال بررسی عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر جاذبه های طبیعی ورزشی پروپوزال گردشگری سلامت نمونه پروپوزال گردشگری نمونه پروپوزال گردشگری دانلود دانلود رایگان پروپوزال گردشگری دانلود پروپوزال گردشگری پروپوزال در مورد گردشگری پروپوزال طرح گردشگری پروپوزال در مورد گردشگری روستایی دانلود پروپوزال ورزشی نمونه پروپوزال ورزشی

Proposal to investigate the factors influencing the development of sports tourism, with an emphasis on natural attractions Sports

 

پروپوزال ارشد گردشگری؛ بررسی عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان — با تاکید  بر جاذبه های طبیعی ورزشی

بیان مسئله:
گردشگری، یکی از مهم ترین فعالیت های جهان معاصر به شمار می رود. بر اساس گزارش  WTO تعداد گردشگران جهان سالیانه۳/۴ درصد رشد دارد و در سال ۲۰۲۰به۶/۱ میلیارد نفر می رسد. در همین زمان هزینه های گردشگران در سرتاسر جهان در هر سال۷/۶ درصد رشد دارد و به ۲ تریلیون دلار می رسد.(سازمان توریسم جهانی، ۲۰۰۱) بخشی از این مسافرت ها را گردشگری ورزشی تشکیل می دهد. در کشورهای صنعتی، گردشگری به عنوان یک مجموعه کل بین ۴ تا ۶ درصد تولید ناخالص داخلی ( GDP) را تولید می کند و گردشگری ورزشی بین ۱ تا ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) را شامل می شود، اگر چه اندازه گیری های تأثیر ورزش و گردشگری در کل جهان مشکل است، با وجود این، نرخ رشد صنعت گردشگری ورزشی حدود ۱۰ درصد در سال برآورد می شود. .(هادسونس ، ۲۰۰۳) مزایا و منافع اقتصادی حاصل از گردشگری، جلوه های طبیعی وجغرافیایی و ویژگی های مفرح آن، بسیار جالب توجه است و در واقع« گردشگری ورزشی » صنعتی است که از ترکیب دو صنعت« گردشگری » و صنعت« ورزش » پدید آمده است. به عبارت دیگر، ورزش یکی از فعالیت های مهم گردشگران در حین گردشگری است و گردشگری و مسافرت نیز با انواع مختلف ورزش همراه است.(هنرور،۱۳۸۳) موضوع مسافرت مردم برای شرکت یا تماشای ورزش به بازی های المپیک باستان برمی گردد، درست از زمانی که مردم از نقاط مختلف برای تماشای رقابت قهرمانانشان در کوه المپیا دور هم جمع می شدند. اما بحث گردشگری ورزشی یکی از حوزه های جدید تحقیقی در ده سال گذشته است.(ادبی فیروزجاه،۱۳۸۶)
به این ترتیب ورزش یکی از فعالیتهای مهم گردشگران در حین گردشگری است و گردشگری و مسافرت نیز با انواع مختلف ورزش همراه است. گردشگر کسی است که برای مدتی، دست کم یک شب، و نه بیش از یک سال به کشوری غیر از وطن یا محل سکونت معمولی خود مسافرت می کند و هدف او کارکردن و پول درآوردن در آن کشور نیست.(گی،۱۳۸۲)همچنین گردشگر ورزشی بازدید کننده موقتی است که حداقل ۲۴ ساعت در محل  رویداد اقامت می کند وهدف اصلی او شرکت در رویدادی ورزشی است، در عین حال جذابیتهای ثانویه ای نیز ممکن است وجود داشته باشد.(نوگنوا ،۱۹۹۶) گردشگری ورزشی یکی از حیطه های رو به رشد گردشگری است که مسابقات و رویدادهای ورزشی تعداد کثیری گردشگر چه داخلی و چه خارجی را جلب می کند. پژوهشها نشان داده اند گردشگری ورزشی یکی از بخشهایی است که در تمام دنیا در صنعت گردشگری بیشترین رشد را دارد.(چالپ ،۱۹۹۲؛ هارتزر ،۱۹۹۴؛ کیم ،۲۰۰۴)
و در این بازار رویداد گردشگری ورزشی نقش مهمی ایفا می کند، به گونه ای که همواره بر تعداد مقصدهایی که رویدادهای ورزشی را در آمیزه بازاریابی خود وارد می کنند افزوده می شود.(چالپ ،۲۰۰۲)
واضح است که یکی از عوامل مهم در سوددهی و کسب بهره های اقتصادی از رویدادهای ورزشی، گردشگری حاصل از آن است. به علاوه، یکی از دغدغه های مهم مدیران ورزشی، بالا بردن میزان استقبال بازدیدکنندگان و تماشاگران از رویدادهای ورزشی در حال برنامه ریزی است. پژوهشهای متعدد انجام شده در داخل و خارج از کشور همگی حاکی از اهمیت بسیار زیاد بازاریابی در این زمینه است(اسلام،۱۳۸۲). برای مثال انجام بازاریابی و خدمات مناسب آژانسهای گردشگری از عوامل قوی ای است که گردشگران را به رویدادهای ورزشی بین المللی در کشور جلب می کند(هنرور،۱۳۸۳).همچنین ضعف بازاریابی گردشگری در سازمان ایرانگردی و جهانگردی(سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعلی) عمده ترین عامل عقب ماندگی ایران از روند رو به رشد این صنعت در جهان است(اسلام،۱۳۸۲)
در این میان، جاذبه های طبیعی ورزشی نیز در توسعه گردشگری موثر است. کیو  (۲۰۰۳)در سال ۲۰۰۳ در بررسی گردشگری ورزشی در قاره آفریقا، عنوان کرد که بعضی از کشورهای شمال آفریقا همانند مراکش، تونس، مصر و دیگر کشورهای قاره همانند کنیا و افریقای جنوبی، با استفاده از فرصت های موجود برای بهره برداری از گردشگری ورزشی متکی بر جاذبه های طبیعی ورزشی، مدت زمان، فصل و درآمد حاصل از گردشگری را به مقدار چشمگیری افزایش داده اند.
. به واسطه نیاز روحی- روانی انسان، امروز به تفریح در طبیعت و ورزش هایی که در عرصه طبیعی قابل انجام است، با برنامه ریزی حساب شده ضمن بهره گیری از استعداد مناطق مختلف و لحاظ کردن شرایط مختلف، می توان در پیشبرد اهداف اقتصادی و اشتغالزایی گام برداشت و محیط های مناسبی برای گردشگران به وجود آورد. (جنینگ ،‌۱۹۹۸). برنامه ریزی بر روی این جاذبه ها و هدایت گردشگران ورزشی به این جاذبه ها، بسیار مفید و موثر خواهد بود، از هدر رفتن وقت، سرمایه، بودجه و منابع و امکانات انسانی و مادی جلوگیری کرده و در برابر کشورهای رقیب برای کشور ما یک مزیت رقابتی ایجاد خواهد کرد زیرا با توجه به بررسی های صورت گرفته و اثبات شده، ایران یکی از ده کشور اول جهان از نظر جذابیت های گردشگری است(فیرزو جاه،‌۱۳۸۶) و به این ترتیب استان — با دارا بودن جابه های طبیعی و ورزشی بالا می تواند نقش بی بدیلی را در توسعه این صنعت ایفا نماید لذا بررسی عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان — با تاکید بر جاذبه های طبیعی ورزشی می تواند گامی مهم در راستای شروعی بزرگ جهت گسترش گردشگری ورزشی باشد.

این پروپوزال شامل موارد ذیل است:
بیان مسئله
سوابق مربوط
اهداف پژوهش
فرضیه های پژوهش
تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم
تعریف و تعیین جامعه
نمونه و روش نمونه‌گیری
نوع پژوهش و طرح تحقیق
ابزار تحقیق
روش تحلیل داده‌ها و روشهای آماری
منابع


تعداد صفحات : 17 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود