صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » کامپیوتر و IT  »  پاورپوینت مادربورد همراه با فایل ورد ۳۵ اسلاید

پاورپوینت مادربورد همراه با فایل ورد ۳۵ اسلاید

PowerPoint motherboard with

دانلود پاورپوینت مادربورد همراه با فایل ورد ۳۵ اسلاید

مقدمه:
مادربورد شامل قطعات اساسی کامپیوتر است، یا به عبارت دیگر، کلیه قطعات کامپیوتر به نحوی با مادربورد در ارتباط هستند. تمام قطعات مهمی که وجود آن ها در کامپیوتر الزامی است روی مادربورد قرار دارند.
اجزای(المانهای) یک مادربورد:
۱٫محل یا سوکت نصب پردازنده ( CPU )
۲٫محل یا سوکت کمک پردازنده ( اگر مادربورد از نوع ۴۸۶۵x به پایین باشد).
۳٫حافظه بایاس (ROM) : که شامل برنامه های اصلی کارکرد مادربورد و سیستم می باشد و توسط کارخانه سازنده مادربورد پر می شود.
۴٫سوکت ها یا اسلات های RAM
۵٫سوکت های حافظه کش به همراه تراشه های نصب شده در آن( در مادربوردهای جدید به صورت لحیم شده بر روی بورد می باشد.)
۶٫باس یا اسلات های توسعه جهت نصب کارت های جانبی مختلف
۷٫بایاس یا کنترلر صفحه کلید: که اطلاعات سریال ارسالی از صفحه کلید را دریافت کرده و پس از تبدیل به موازی آن را جهت پردازنده ارسال می کند.
۸٫کانکتور صفحه کلید جهت اتصال صفحه کلید به سیستم
۹٫باطری
۱۰٫تراشه ها: این تراشه ها در مادربوردهای XT به صورت جدا از هم و در مادربوردهای AT به صورت ترکیب شده و در یک یا چند تراشه بزرگتر می باشند.
۱۱٫جامپرها: یک سری پایه های فلزی که با اتصال آن ها به یکدیگر ترکیب درست جهت کار یک مادربورد تعریف می شود.
۱۲٫کانکتور اتصال برق مادربورد
۱۳٫یک یا چند عدد ترانزیستور تحت عنوان رگولاتور
۱۴٫کانکتورهای مربوط به سیم های آمده از پانل جلوی کیس.
اسلات های توسعه:
۱) گذرگاه یا خط حامل آیزا ( ISA ):
زمانی که اولین کامپیوتر شخصی در سال ۱۹۸۱ تولید شد، گذر گاه آن دارای هشت سیم بود که به قطعات کامپیوتر اجازه می داد در هر بار یک بایت (۸ بیت) را با هم رد و بدل کنند. این گذرگاه ۸ بیتی (ISA ) آیزا نام گرفت. هنگامی که در سال ۱۹۸۴، کامپیوترهایAT (Advanced Technology) به بازار عرصه شد دارای یک گذرگاه ۱۶ بیتی بود. به این ترتیب گذرگاه آیزا در این سال به گذرگاه ۱۶ بیتی تبدیل شد که به آن گذرگاه AT نیز می گویند. این گذرگاه با وجود قدمتی که دارد به دلایل زیر هنوز به گونه أی وسیع به کار می رود: (۱) سازگاری (۲) ضریب اطمینان (۳) کارا بودن.
۲) گذرگاه یا خط حامل EISA :
با تولید کامپیوترهای ۳۸۶ ، یک گذرگاه عریض تر ۳۲ بیتی به کار گرفته شد که به گذرگاه ( ای زا ) معروف شد. این کارت دارای مزایای زیر است:
۱٫ چند پردازنده قادرند به طور هم زمان به این گذرگاه دسترسی پیدا کنند.
۲٫ این گذرگاه با گذرگاه ISA کاملا سازگار است.
۳٫ سرعت انتقال داده ها تقریبا پنج برابر گذرگاه ISA (آیزا) است.
با وجودی که شکاف های (EISA ) کارت های ISA را قبول می کردند اما با این وجود این گذرگاه ۳۲ بیتی نتوانست گذرگاه ۱۶ بیتی و ۸ مگا هرتزی آیزا را با وجود کلی و آهسته بودن و اختلاف شدید سرعت با پردازنده های۳۲ بیتی، از میدان به در کند و گذرگاه ISA به عنوان گذرگاه غالب صنعت رایانه باقی ماند.
۳) گذرگاه یا خط حامل ام کا (MCA ) :
در سال ۱۹۸۷ با پیدایش رایانه های PS/2 ، معماری ویژه أی برای آن بر پایه گذرگاه آیزا پدید آمد. این سیستم ها از سیستم های آیزا سریع تر و با آنها نا سازگار بود. این نوع معماری به دلایل زیر موفقیت زیادی کسب نکرد: (۱) گرانی قیمت (۲) ناسازگاری با کارت های ISA وEISA .
۴) گذرگاه ویزا و گذرگاه محلی :
در کنار گذرگاه استاندارد ISA (آیزا) یک گذرگاه دیگر نصب شد که این گذرگاه مستقیما به گذرگاه ۳۲ بیتی پردازنده متصل می شد، وبا همان سرعت پالس ساعت پردازنده داده ها را جا به جا می کرد. این گذرگاه جدید گذرگاه محلی (Local Bus ) نام گرفت. این گذرگاه دارای خصوصیات زیر است:
(۱) استفاده از وسایل ورودی و خروجی ۳۲ بیتی را امکان پذیر می کند. (۲) پردازنده حق دسترسی به کارت گرافیکی را دارد. در حالیکه در گذرگاه های EISA پردازنده قبل از رفتن به سراغ کارت گرافیکی، باید ابتدا به تراشه RAM سرمی زد.
افزایش سرعت تبادل در سیستم های مجهز به گذرگاه محلی باعث شد که، سازندگان کامپیوتر استانداردی به نام ویزا (VESA ) برای گذرگاه محلی معرفی کنند. کار در این سیستم ساده تر و سریع تر انجام می شود و از همه مهم تر اینکه امکاناتی در آن قرار داده شده است تا برخی از کارت های جانبی هوشمند بتوانند بدون وابستگی به پردازنده عمل پردازش را انجام دهند. در ضمن این معماری با سه معماری پیش یعنی ISA ،EISA و MCA سازگار بود. اشکال این معماری این بود که برای کامپیوتر های۴۸۶ با سرعت ۳۳ مگا هرتز و به صورت ۳۲ بیتی وضع شده بود و استفاده از آن درپردازنده های ۶۴ بیتی امکان نداشت.
 

 


تعداد صفحات : 35 | فرمت فایل : پاورپوینت & WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود