مقاله موتورهای الکتریکی و مفصل ها

Electric motors and joints article

دانلود مقاله موتورهای الکتریکی و مفصل ها

مقدمه‎
یک موتور الکتریکی ،‎ ‎الکتریسیته‎ ‎را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. عمل عکس آن که ‏تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته‎ ‎است، توسط‎ ‎ژنراتور‎ ‎انجام می‌شود. این دو وسیله ‏بجز در‎ ‎عملکرد ، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی توسط‎ ‎الکترومغناطیس‎ ‎کار می‌کنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیده‌های دیگری نظیر نیروی الکتروستاتیک و‎ ‎اثر ‏پیزوالکتریک‎ ‎کار می‌کنند، هم وجود‎ ‎دارند‎.

ساختار ماشینهای الکتریکی ‏
ماشینهای الکتریکی از دو بخش اساسی تشکیل شده اند:‏
‏ الف)قسمت متحرک ودوار به نام رتور
‏ ب) قسمت ساکن به نام استاتور
‏ بین این دو قسمت ،شکاف هوایی وجود دارد .‏
استاتو و رتور از مواد فرومغناطیسی ساخته می‌شوند تا چگالی شار بیشتر گردد و در نتیجه ‏اندازه و حجم ماشین کمتر شود.‏
نکته: اگر شار در رتور و استاتور متغیر با زمان باشد ،هسته اهنی لایه‌به‌لایه ساخته می‌شود تا ‏جریان گردابی کاهش یابد.‏
در بسیاری از ماشینها محیط داخلی استاتور و محیط بیرونی رتور حاوی شیارهای متعددی ‏است که داخل آنها هادی‌ها جاسازی میشوند، این هادیها بهم وصل می شوند و سیم پیچی ‏حاصل می شود.به سیم پیچی هایی که در آنها ولتاژ القا می شود ،سیم پیچی آرمیچر اطلاق ‏می گردد. به سیم پیچ هایسی که ار آنها جریان میگذرد تا میدان مغناطیسی و شار اصلی را ‏پدید آورند، سیم پیچ تحریک یا سیم پیچ میدان گفته می شود.‏
سیم پیچ آرمیچر تامین کننده تمام قدرتی است که تبدیل شده و یا انتقال می یابد. قدرت ‏نامی سیم پیچ آرمیچر،‌هم در ماشین های ‏DC ‎و هم در ماشین های ‏AC ‎فقط با جریان ‏متناوب کارمی کند.‏
ایده کلی این است که وقتی که یک ماده حامل جریان الکتریسیته تحت اثر‎ ‎یک‎ ‎میدان ‏مغناطیسی‎ ‎قرار می‌گیرد، نیرویی بر روی‎ ‎آن ماده از سوی میدان اعمال می‌شود. در یک ‏موتور استوانه‌ای ،‎ ‎روتور‎ ‎به علت‎ ‎گشتاوری که ناشی از نیرویی است که به فاصله‌ای معین ‏از محور روتور به روتور اعمال‎ ‎می‌شود، می‌گردد‎.

اغلب موتورهای الکتریکی دوارند، اما‎ ‎موتور خطی هم وجود دارند. در یک موتور دوار ‏بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است‎) ‎روتور و بخش ثابت‎ ‎استاتور‎ ‎خوانده ‏می‌شود. موتور شامل‎ ‎آهنرباهای‎ ‎الکتریکی‎ ‎است که روی یک قاب سیم پیچی شده است. ‏گر چه این قاب اغلب‎ ‎آرمیچر‎ ‎خوانده می‌شود، اما این واژه عموماً‎ ‎به غلط بکار برده ‏می‌شود. در واقع آرمیچر آن بخش از موتور است که به آن ولتاژ ورودی‎ ‎اعمال می‌شود یا ‏آن بخش از ژنراتور است که در آن ولتاژ خروجی ایجاد می‌شود. با توجه‎ ‎به طراحی ماشین ‏، هر کدام از بخشهای روتور یا استاتور می‌توانند به عنوان آرمیچر‎ ‎باشند. برای ساختن ‏موتورهایی بسیار ساده کیتهایی را در مدارس استفاده می‌کنند‎. ‎

فهرست مطالب :‏
عنوان : ‏صفحه :‏
مقدمه ‏ ‏ ۱‏
ساختار ماشینهای الکتریکی ‏ ۱‏
انواع موتور های الکتریکی ‏ ۲‏
موتورهای ‏AC‏‌ ‏ ‏ ۵‏
موتورهای پله ای ‏ ‏ ۷‏
نحوه حرکت موتورهای الکتریکی ‏ ۱۰‏
موتورهای خطی ‏ ‏ ۱۱‏
انواع ژنراتورهای ‏DC‏‌‏ ‏۱۳‏
انواع مفصل ها ‏ ‏ ۱۶‏
منابع ‏ ‏۲۵ ‏


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 25

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط