مقاله فن آوری نوین خشک کردن

Paper drying technology

دانلود مقاله فن آوری نوین خشک کردن

دربسیاری از فرایندها خشک کردن یک کار سخت و مهم است . یک بررسی پژوهشی نشان داد که در سال ۱۹۸۵ در آمریکا ۴/۲ کواد , افزون بر ۲۰ کواد نیرو برای خشک کردن  مصرف شده است . پس حتی درصد کوچکی صرفه جویی در مصرف انرژی بهبود قابل توجهی را در کارایی  انرژی ایجاد می کند . افزون بر این دیگر  کیفیت نهایی محصول غذایی به شدت تحت تأثیر روش و راهکار خشک کردن قرار دارد.

 در بخشهای بعد این فصل  روشهای جدید خشک کردن  و کاربرد استخراج با سیال فوق بحرانی و متراکم مکانیکی مجدد بخار در فرایند  خشک کردن آورده شده است .

۱-۴ خشک کردن با کهموج (میکروویو)

امواج رادیویی با بسامد بالا تا ۰۰۰/۳۰  مگاهرتز می تواند در  خشک کردن به کار گرفته شود . یک  ژنراتور بسامد بالا موجها را به درون یک آون که برای جلوگیری از عبور موجها طراحی شده است می فرستد. طول موج گزیده شده به گونه ای است که از عبور  و نفوذ آنها از داخل ماده‌ی غذایی اطمینان به دست آید.  افزون بر این میزان نفوذ تحت تأثیر عمق و نوع مواد در معرض موج قرا ر می گیرد . هر ماده ای باید به طور جداگانه مورد آزمایش و محاسبه قرار گیرد تا طول موج مناسب برا ی خشک کردن آن شناخته شود. چنانچه انرژی امواج به داخل ماده وارد شود مولکولهای ماده سعی می کنند در جهت میدان الکتریکی اعمال شده آرایش بگیرد . سپس در حول محور خود شروع به نوسان می کند و انرژی موج ها را به انرژی  حرارتی تبدیل می کند.

این حرارت تولید شده موجب خشک شدن ماده غذایی می گردد. نوع طراحی  اتاقک  خشک کن که مانع عبور موجها و فرار آنها می گردد موجب می شود که موج‌ها پس از بازتابهای  متوالی بر روی دیواره های محفظه به طورکامل جذب  ماده ی در حال خشک شدن گردد  در این روش  سرعت خشک شدن  به طور قابل توجهی  افزایش می یابد . به دلیل آن که موج ها باید از ماده غذایی عبور کند  تا بتواند نقاط درونی آن را خشک کند  , خشک کردن غیر یکنواخت  می گردد.

این نوع گرمایش کارایی بالایی دارد  و راندمان مصرف توان , معمولا بیشتر از  ۷۰%  است  .

جنبه های تجاری مهم این روش  نگهداری رنگها و کیفیت طبیعی ماده غذایی  است . این روش می تواند چیپس  سیب زمینی و کلم و تکه های سیب زمینی را به ترتیب از مقدار رطوبت ۱۵% به ۹% و ۷% به ۵% کاهش دهد. در این روش زمان مورد نیاز برای خشک کردن  ۵/۱ زمان لازم نسبت به  خشک کن های  دمش  عرضی هوا می باشد .

در این زمینه  (جپسون) و (نوری و سالونخه ) و (هوکسول و مورگان)و (دیویس)و(وینکه) و(پورتر)و(بلو)و(اوامیر) کارهایی را انجام دادند.

۲-۴ : اتیل اولئات :

در فرایند  خشک کردن می توان از برخی ترکیب ها برا ی افزایش سرعت خشک کردن برخی از محصول های  غذایی بهره گیری کرد.

یکی از این ترکیب ها اتیل اولئات می باشد. این ماده باعث می گردد که سطح ماده ی غذایی  خشک شود و رطوبت پدیر گردد و رطوبت داخلی را بیشتر به طرف سطح بکشد . بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که این پدیده  به علت واکنش حل کنندگی اتیل اولئات که پوسته ی مومی و دیواره ی یاخته ی برخی فرآورده ها را در خود حل می کند می باشد.

تنها نشاسته با آمیلوز بالا انگورهای بی دانه , دانه های ذرت و برخی از میوه های متخلخل  تحث تاثیر  این ماده بهتر خشک می شود . این ماده همچنین  روی خمیر های نشاسته تاثیر دارد و لی بر روی  ژل ها بی اثر است .

عمل اتیل اولئات مانند یک فعال کننده ی سطحی می باشد و با افزایش دادن و پخش کردن نقاطی که مسیری برا ی عبور آب هستند سرعت تبخیر  رطوبت را زیاد می کند .

برای مثال مواد مومی کهدر سطح انگورها وجود دارد مانع انتقال رطوبت می  گردد که اتیل اولئات با حل کردن آنها انتقال حرارت را به درون محصول آسان می کند.

شکل ۴-۱ اثر میزان اتیل اولئات را بر روی سرعت خشک کردن مواد غذایی توسط هوا را نشان می دهد .

ساراواکوس(۱۹۸۶) و سوارزو همکاران (۱۹۸۶) و سالاس و لابوزا (۱۹۶۸)و لوسین و روت (۱۹۸۵) و ساراوکوس و چارم (۱۹۶۲) و پونتینگ و مک بین (۱۹۷۰) و رازوو ساراواکوس (۱۹۸۶) وریواومازی (۱۹۸۶) و چمبرو پوسینگهام (۱۹۶۳) دراین زمینه ی کارهای بیشتری انجام داده اند.

۳-۴ خشک کردن صوتی :

نوآوری دیگر در خشک کردن مواد غذایی و خشک کردن صوتی است . در این روش محصول ها توسط موج های صوتی با شدت بالا و فرکانس کم  در دامنه ی دمایی پایین   ۰۱۴۰  تا ۲۰۰ درجه فارنهایت خشک می شود . این موج های صوتی نیرومند  ضرایب انتقال گرما و جرم را درلایه ی مرزی محصول افزایش می دهد . این پدیده باعث جدا شدن مایع از جامد می گردد. سرعت خشک کردن  این گونه خشک کن  ۳ تا ۱۰ برابر خشک کن های معمولی  است. بهره وری آنها نزدیک  BTU/IB 1500  آب جدا شده است.

این فرایند در پهنه ی موج های فرا صوتی نیز انجام می گیرد . محصولی که باید خشک شود در اثر  وزن خود از بالای خشک کن  در آن می ریزد.

 محصول برای ورود به اتاقک  خشک کن ابتدا پودر  می شودو سپس با هوا و موج های صوتی نزدیک ودر معرض چند ثانیه  خشک می گردد .

 در نهایت یک سیکلون برای جمع آوری محصول خشک شده درمسیر قرار داده میشود . این دستگاه نیاز به یک سیستم صداگیر دارد . زیرا هنگام  خشک کردن سرو صدای زیادی ایجاد میکند.

غذاهایی که معمولا در دسته مواد غذایی قرار می گیرند که به سختی  خشک می شوند در خشک کن  صوتی به طور موفقیت آمیزی خشک گردیده اند.

 مایع هایی که دارای ۵ تا ۷۸%  رطوبت است .تا مرز  ۵/۰%  رطوبت  خشک شده است .

محصول های غذایی دارای چربی فراوان تا نزدیک ۳۰% نیز در این سیستم به خوبی خشک شده است.

محصولات دیگری که در این خشک کن به خوبی خشک می شود عبارت است از :

شربت های ذرت سرشار از فرکتوز و رب گوجه فرنگی و آب لیمو و آب پرتقال ازا آنجا که این فرایند کم و بیش تند و خنک است و افت  طعم و بو و رنگ و ارزش خوراکی آن کم است .

افزون بر این بازسازی  آن آسان و مزه ی آنها بر جای می ماند. آگاهی بیشتر در این زمینه را میتوان  از بنگاه گسترش آمریکا  (مورالیدها)و(انسمینگر) به دست آورد.


فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 51

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط