صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی  »  مقاله فراورده های چوب

مقاله فراورده های چوب

مقاله فراورده های چوب

دانلود مقاله در مورد فراورده های چوب

فرآورده های چوب ‏
در یک برش عرضی از تنه درخت ، ساختار قابل رویت چوب به ترتیب از مرکز چوب ‏به سمت بیرون عبارتند از‎: ‎مغز چوب ، چوب یا زایلم ، لایه زاینده (کامبیوم)‏‎ ‎، ‏پوست‎.

مغز چوب ‏
مغز ، که در قسمت مرکزی و وسط ساقه یا شاخه قرار دارد، به صورت یک نوار ‏سیاهرنگ قابل تشخیص است. مغز شامل بافتهایی است که در طی اولین سال رشد ‏درخت تشکیل شده‌اند‎. ‎
چوب (زایلم)‏‎ ‎
قسمت چوب ، یک لایه ضخیم است که در کنار سلولهای زاینده به صورت حلقه‌های ‏متحد المرکز (رویش‌های سالانه) آرایش می‌یابد. در درخت در حال رشد ، چوب ‏عموما از سلولهای زنده تشکیل شده است. چوب محکم‌ترین و مقاوم‌ترین قسمت تنه ‏برای کارهای ساختمانی است. در جهت برش‌های افقی ، شیره درخت از پوست ‏درخت از میان نسوج شعاعی عبورمی‌کند و به چوب می‌رسد‎.

نقش نسوج شعاعی در مقاومت چوب بسیار مهم است. در واقع این نسوج مانند ‏بست‌هایی هستند که الیاف چوب را به همدیگر محکم می‌کنند و نگاه می‌دارند و از خم ‏شدن و از هم‌گسیختگی رشته می‌کاهند. به مرور زمان در اطراف مغز چوب ، بافتی ‏از سلول‌های مرده تشکیل می‌گردد که چوب پیر نام دارد. این قسمت معمولا از چوب ‏جوانی که آن را احاطه کرده است محکم‌تر می‌باشد و حاوی مقادیری رنگ و مواد ‏قلیایی است‎.

در مقطع عرضی درختانی مثل گردو ، آلبالو و نارون ، چوب مرکزی یا چوب پیر ‏دیده می‌شود. چوب جوان معمولا رنگ روشنی دارد، اما چوب پیر تیره‌تر می‌باشد‎. ‎


تعداد صفحات : 12 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود