مقاله زلزله و ساختمان های مقاوم در برابر زلزله

دانلود مقاله زلزله و ساختمان های مقاوم در برابر زلزله

زلزله و ساختمان های مقاوم در برابر زلزله

مقدمه:

زلزله بم آمد وهزاران تن از مردم این دیار جان خود را از دست دادند.ضمن تسلیت این فاجعه عظیم به مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای و ملت غیور و شهید پرور ایران به همین بهانه در این نوشته به نگرشهای مختلف که در این زمینه بیان می گردد پرداخته شده است.

شاید یکی از عللی که باعث گسترش علم مهندسی عمران در گرایش عمران گشته است علاوه بر افزایش جمعیت که تقاضا برای مسکن را افزایش داده است مقاوم سازی ساختمان در برابر عوامل تخریبی طبیعی مانند زلزله است.چرا که ساختمانهایی که بدون در نظر گرفتن ضوابط دقیق مهندسی روز وحتی بناهای سنتی که با خشت و گل و چوب و سنگ و… ساخته می شوند دچار مشکل نمی شوند مگر آنکه روزی زلزله بیاید . اما با توجه به گسترش این علم در سطح دنیا و استفاده سیستم آموزشی دانشگاههای ایران در بالاترین سطح و تربیت نیروهای متخصص در مقطع دکترا چرا هنوز برای این مهم فکری نشده است (با توجه به اینکه غالب نقاط ایران از استعداد زلزله خیزی برخوردار است) و هر از چند گاهی زلزله باید تعدادی زیادی از برادران و خواهران ما را از ما جدا کند و تمام ارگانهای کشور بسیج شوند تا فقط به امداد بخش کو چکی از خسارت دیدگان به صورت مقطعی بپردازند.

آیا زمان آن نرسیده تا فکری برای این امر شود و از وارد شدن این همه خسارات مالی و جانی جلو گیری شود؟

بررسی برخی علل وارد شدن خسارتهای سنگین زلزله:

۱-مسئولین               ۲-مردم

شاید عمده مسئولیت اتفاق افتادن این فجایع مسولین ذیربط و دست اندرکاران مربوطه مانند سازمان مسکن وشهرسازی و …می باشد

برخی از علل عبارتند از

۱-عدم وجود نظارت قوی بر ساختمان سازی در کشور:

متاسفانه سیستم قوی نظارتی در بخش ساختمان سازماندهی نشده است.(لازم به ذکر است برخی کشورها دارای پلیس ساختمان هستند که با قاطعیت در این زمینه فعالیت می کنند)به عنوان مثال اگر از ساختمانهای خشتی و ساختمانهایی که به هر دلیل بدون ضوابط مهندسی طراحی و ساخته شده اند انتظار مقاومت نداشتیم آیا انتظار زیادی است که ساختمانهای دولتی که با صرف هزینه های کلان از بیت المال مسلیمن و عمدتا زیر نظر سازمان مسکن و شهر سازی ساخته شده است نیز مانند ساختمانهای خشتی از بین روند.(تخریب ساختمان بانک ملت که در سال ۱۳۸۱ ساخته شده و یا سایر ساختمانهای دولتی دلیلی بر این مدعا است)


فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 16

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط