مقاله تعریف حقوق مالکیت معنوی فکری

Article definition of intellectual property rights, intellectual

دانلود مقاله تعریف حقوق مالکیت معنوی فکری

مقدّمه
‏«حق چاپ برای ناشر حفوظ است»؛ «کپی گرفتن از ‏این جزوه جایز نیست»؛ «کلیه حقوق محفوظ ‏است»؛ «رایت کردن این ‏CD‏ جایز نیست و موجب ‏ضمان شرعی است.» کسانی که با کتاب­ها جزوات ‏و نشریات و محصولات فرهنگی در ارتباطند این ‏جملات را بر روی آنها مشاهده نموده­اند و شاید ‏اولین سؤالی که به ذهنشان خطور کرده این ‏باشد که این جملات موجد حقی رای ناشر یا مؤلف ‏می­شود. به هر حال، هر کس دست­کم یک کتاب ‏نوشته یا یک محصول فرهنگی تولید کرده باشد ‏باتوجه به سرمایه­ای که در این راه خرج کرده، ‏اعم از سرمایه­های مادی، معنوی، فکری و ‏اعتباری، خود را نسبت به سود حاصل از آن و ‏تولید مجدّد آن محق می­داند. اکنون یک بحث این ‏است که این حق عرفی مبانیی شرعی یا قانونی ‏دارد یا نه؟ ‏

با توجه به اینکه هنوز مبانی فقهی این بحث ‏به خوبی تبیین نشده است این مقاله به مبانی ‏شرعی و فقهی آن نمی­پردازد و صرفاً به بررسی ‏تطبیقی حقوق مالکیت فکری (معنوی) در حقوق ‏ایران و سازمان جهانی تجارت می­پردازد. ایران ‏به زودی به طور کامل، به این سازمان خواهد ‏پیوست و الحاق کامل ایران به این سازمان ‏لازمه­اش به وجود آمدن بسترهای لازم در حقوق ‏ایران است. با بررسی تطبیقی بین این دو ‏‏(حقوق ایران و سازمان جهانی تجارت) می­توان ‏به نقایص و ابهامات قوانین موجود پی برد. ‏

آنچه می­خوانید حاصل یک تحقیق گسترده می­باشد ‏که به دلیل طولانی بودن و برای رعایت اختصار، ‏بخش­هایی از آن حذف شده است. ‏

‏ ‏

تعریف حقوق مالکیت معنوی ‏
عبارت (‏Intellectual Prorerty Rights‏) به زبان انگلیسی ‏که معادل «حقوق مالکیت فکری» در فارسی ‏می­باشد، در کتب حقوقی ما بیشتر به «حقوق ‏مالکیت معنوی» ترجمه شده است. (۱) ‏

حقوق مالکیت فکری در معنای وسیع کلمه عبارت ‏است از حقوق ناشی از آفرینش­ها و خلاقیت­های ‏فکری در زمینه­های علمی، صنعتی، ادبی، هنری. ‏‏(۲) ‏

این قسم حقوق عمدتاً به موضوعاتی می­پردازد که ‏زاییده فکر و اندیشه انسان و مرتبط با ‏آفرینش­های ذهنی اوست. به بیان دیگر، موضوع ‏این مالکیت ذاتاً غیر قابل لمس است. البته ‏برخی صاحب­نظران معتقدند که به جای اصطلاح ‏مالکیت معنوی باید «مالکیت فکری» را به کار ‏برد. (۳) ‏

از آن­رو که واژه معنوی در مقابل «مادی» است، ‏به کار بردن این لفظ مناسب نیست و چون این ‏مالکیت بیشتر با فکر و اندیشه انسان ارتباط ‏دارد، پس اصطلاح مالکیت فکری مناسب­تر است. ‏‏(۴)‏

هرچند که این نظریه به ظاهر صحیح به نظر ‏می­رسد و حتی از نظر زبان فارسی مأنوس­تر ‏است، اما در برخی موارد، مثل علایم و اسامی ‏تجاری و حق انتساب اثر به پدیدآورنده اثر، ‏این اصطلاح صدق نمی­کند؛ برای مثال، استفاده ‏از نام تجاری برای جلوگیری از خدعه و نیرنگ، ‏خلاقیت فکری نیست؛ از این­رو، حقوق مالکیت ‏معنوی بیشتر می­تواند مورد پذیرش قرار گیرد. ‏این نظام حقوقی، جدای از هرگونه شروط قرار ‏دادی، حقوقی برای پدیدآورنده اثر شناخته و ‏مقرّر داشته است که همواره افراد جامعه مکلّف ‏به رعایت آن هستند. به عبارت دیگر، وجود این ‏نظام باعث می­شد که یک حق قانونی، مستقل از ‏قرارداد و اراده افراد تحقّق یابد. (۵) ‏


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 16

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط