صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما

مقاله تاریخ کاشمر

Article Date Kashmar

دانلود مقاله تاریخ کاشمر

مقدمه
کاشمر و نام مکانهای اصلی
نام اصلی این شهر ترشیز است و جغرافیانویسان اسلامی به صورت طرتبت و بعد ها ، ترتیش و ترشیس نگاشته اند . در گذشته ، این شهر جزو ولایتی بود به نام بوشت و یا یوشت که غیر از ترشیز ، شهر معروف دیگر آن کندر بوده است.
در سال ۵۲۰ ه.ق این شهر توسط سلطان سنجر سلجوقی محاصره و غارت شد و پس از تاریخ ، یکی از مراکز مهم فرقه اسماعیلیه گردید. پس از آنکه فرقه اسماعیلیه توسط هولاکوخان از بین رفت ، این شهر دوباره رونق یافت ، لیکن در قرن هجری ، بار دیگر این شهر توسط امیر تیمور گورکانی ویران شد.
آثار بجامانده در این شهر متعلق به قرن هفتم و هشتم هجری است . سرو افسانه ای کاشمر در این شهر قرار دارد.

تاریخ کاشمر
واژه شناسی
به نظر میرسد که در میان شهر های خراسان ، این ترشیز است که بیش از هر شهر دیگری دچار تطور و تنوع و تغییر نام شده است. در مطاوی متون بازمانده از صاحبان دواوین و تواریخ و مسالک و ممالک ، تقریباً هر کسی آن را به نامی و به صورتی از بسیار نامهایش نوشته است.
کشمر  ،  کشمیر  ، بست  ، بشت  ، بشت العرب  ، پشت نیشابور ، ترشیز  ، ترتسز  ، ترشیش  ، ترشش   ، ترشاش  ، ترسیس ، طرثیث ، طریثیث  ، طریشت  ، سلطان آباد  ،
ملاحضه می فرمایید که بالغ بر بیست و پنج صورت ، کلمه هایی به دست آمده است اما با یک جمع بندی می توان کل این صورتها را در چهار واژه کاشمر ، ترشیز ، بست ، و سلطان آباد خلاصه کرد. بدین گونه واژه کشمر که می تواند به معنی آغوش مادر  گرفته شود با گذشتن از شکلهای کیشمر و کشمیر و کشمار سرانجام به صورت کاشمر در آمده و در همین صورت باقی مانده است.

فهرست مطالب
۱- مقدمه
۲- تاریخ کاشمر
۳- رجوع تاریخ
۴- سرو کاشمر
۵- نقشه جابجایی شهر
۶- مقبره یا برج علی آباد
۷- مناره فیروز آباد
۸- قلعه آتشگاه
۹- مسجد جامع کاشمر
۱۰-باغمزار و امام زاده سید حمزه
۱۱- امام زاده سید مرتضی
۱۲- مقبره مدرس
۱۳- دیگر آثار و مزارات
۱۴- آدرس مکانها
۱۵- کاشمر
۱۶- بزرگان و دانشمندان و شاعران
۱۷- شهاب ترشیزی
۱۸- ظهوری ترشیزی
۱۹- محبی الدین طریثیثی
۲۰- عمید الملک کندری
منابع


تعداد صفحات : 38 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود