مقاله تاریخچه کتاب و کتابخانه در عهد با ستان

دانلود مقاله تاریخچه کتاب و کتابخانه در عهد با ستان

از خرابه های شهرهای باستانی سومریان چنین ‏برمی آید که سومریان در حدود ۲۷۰۰ سال پیش از ‏میلاد کتابخانه های شخصی ، مذهبی و دولتی بر ‏پا کرده بودند، مشهور است که کتابخانه « ‏تلو» مجموعه ای متجاوز از ۳۰۰۰۰ لوحه گلین ‏داشته است ، تمدن سومریان از ۳۵۰۰ سال پیش از ‏میلاد پا گرفت و در عهد طلایی « اور » شکوفا ‏شد‎ .

مورخان سومری ثبت تاریخ جاری و باز سازی ‏داستان گذشته شان را آغاز کردند . کهن ترین ‏نظام نگارش شناخته شده « خط میخی » است و ‏اعتبار سومری ها به سبب ابداع این خط و خدمت ‏بزرگ آنها به بشریت است‎.

برای نوشتن از قلم فلزی و تیزی ( به شکل میخ ‏‏) استفاده می کردند و بر موادی چون گل نرم، ‏عاج یا چوب می نوشتند. برای این منظور ‏کاتبانی تربیت شده وجود داشتند و پس از ‏نوشتن گل نرم را می پختند تا سخت شود قطعات ‏گل پخته به صورت لوحه ، نخستین کتابهایی است ‏که تا کنون کشف کرده اند . چون لوحه هایی ‏ابزار ثبت اطلاعات تجاری ، آثار مذهبی شامل ‏دعا ها ، مناسک، علائم جادویی، افسانه های ‏مقدس و حکایات و روایات قومی و ملی بودند‎.

می بینیم که برای این لوحه ادبیات ، اندیشه ‏های اجتماعی، سیاسی و فلسفی خود را حفظ کرده ‏اند و در میان مواد حفاری شده از خرابه های ‏شهرهای باستانی سومری لوحه هایی وجود دارد ‏که قطعات ادبی هزاران سال کهنتر از ایلیاد ‏در آنها نقش بسته است‎.


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 14

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط