مقاله ای در مورد حضرت خدیجه

Hazrat Khadija article

دانلود مقاله ای در مورد حضرت خدیجه

خدیجه (ص) شکوه زندگی
پدر و مادر
خدیجه از پدر و مادری قریشی زاده شد . پدرش «خویلد» پسر «اسدبن عبدالعزی» و مادرش « فاطمه » دختر « زائده بن اصم » بود که سلسله نیاکانش به « لوی بن غالب بن فهر » می انجامید : دودمان مادر بزرگش ، هاله دختر عبد بن حارث نیز به « لوی » منتهی می شد .
بدین لحاظ ، تمام مورخان اعتراف دارند به این که « خدیجه » از پدر و مادری متولد شد که هر دو از ریشه دارترین و اصیل ترین خاندانهای جزیره العرب بودند .

خاندان خدیجه 
« اسدبن عبدالعزی » پدر خویلد و نیای بزرگوار خدیجه ، یکی از اعضای برجسته پیمان « حلف الفضول » بود .
پیمان مذکور را گروهی از مردان با شخصیت و عدالت خواه عرب بستند و قرار گذاشتند که از مظلومان دفاع کنند و در یاری کردن درماندگان کوشش نمایند .

در گذشته میان جرهمی ها پیمانی به نام « حلف الفضول » وجود داشت و اساس آن ، دفاع از حقوق افتادگان بود و بنیان گذاران پیمان ، کسانی بودند که نام های همه از ماده « فضل » مشتق بود . آنان عبارت بودند از : فضل بن فضاله ، فضل بن حارث و فضل بن وداعه .
چون پیمانی که عده ای از قریش با هم بسته بودند از نظر هدف ـ دفاع از حقوق    مظلوم ـ با حلف الفضول یکی بود ، از این نظر ، نام این اتحاد و هم پیمان شدن را نیز « پیمان فضول » نامیدند .

رسول اکرم در این پیمان که حیات مظلومان را بیمه می کرد ، شرکت نمود و خود درباره عظمت این پیمان ، جمله هایی فرموده است که اینک دو فراز از آن را نقل      می کنیم :

« در خانه عبدالله بن جدعان شاهد پیمانی شدم که اگر اکنون هم ( پس از بعثت ) مرا به آن پیمان بخوانند ، اجابت می کنم » ، یعنی حالا نیز به عهد و پیمان خود وفا دارم .

ابن هشام نقل می کند که حضرتش بعدها درباره پیمان مزبور چنین می گفت :
« ما اُحِبُ اَنَ لی بهِ حُمُرَ النَعَم » : من حاضر نیستم پیمان خود را بشکنم : اگر چه در مقابل آن ، شتران سرخ موی ( گرانبهاترین نعمت ) را در اختیار من بگذارند . و………


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 21

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط