صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » جغرافیا  »  مقاله استان خوزستان

مقاله استان خوزستان

Article Khuzestan

دانلود مقاله استان خوزستان

شهرهای خوزستان
مرکز استان ، شهر خوزستان می باشد که رودخانه کارون از وسط این شهر می گذرد و شهر را به قسمت های شرقی و غربی تقسیم می نماید . بیشتر مراکز اداری در قسمت غربی رودخانه و مراکز تجاری و مغازه ها در سمت شرقی قرار دارند . قسمت های شرق و غرب شهر توسط شش عدد پل به هم وصل می شوند . که یکی از این پلها که به نام پل آهنی معروف است در زمان رضاخان ساخته شده و مخصوص عبور قطار آهن می باشد و بوسیله این پل بندر امام خمینی به خط سرتاسری راه آهن اتصال پیدا می کند و این بندر که در قدیم به نام بندر شاهپور نامیده می شد در زمان جنگ بین المللی دوم مورد استفاده متفقین قرار گرفت .
از شهرهای عمده خوزستان شهرهای شوشتر ، دزفول ، بهبهان ، آبادان ، خرمشهر ، رامهرمز ، ایذه ، بستان ، سوسنگرد و شادگان را می توان نام برد .

بیشتر مزارع نیشکر کاری در شهرهای شوشتر و دزفول قرار دارد . شهر دزفول مرکز باغات مرکبات و خرمشهر و آبادان و شادگان مرکز نخلستانهای استان خوزستان می باشند .

شهر شوشتر تا قبل از آنکه شهر اهواز به مرکزیت استان تائید شود مرکز استان خوزستان بوده است . سد شادروان در این شهر قرار دارد . این شد در زمان سلطنت شاهپور اول از سلاطین ساسانی ساخته شده است . بند میزان که بر روی رودخانه کارون در این شهر زده شده آب رودخانه را به دو قسمت تقسیم نموده و شهر شوشتر را مانند جزیره ای در بر می گیرد .

شهر شوش که نزدیک دزفول قرار دارد از شهرهای بسیار قدیمی ایر ان می باشد که در زمان های سلطنت هخامنشیان و ساسانیان پایتخت زمستانی آنها بوده است و آثار بسیاری در این شهر وجود دارد که همه ساله مورد بازدید سیاهان و جهانگردان قرار می گیرد . آرامگاه حضرت دانیال نبی در این شهر واقع است . شهرهای بهبهان و رام هرمز از لحاظ کشت گندم در استان خوزستان مقام بالایی را دارد .

زبان های محلی شهرهای خوزستان
همانطوریکه در تمام استان های ایران زبان رسمی و دولتی زبان فارسی دری می باشد ولی مردمان هر محل زبالن محاوره آنها زبان مادری و به قول معروف زبان محلی است. در شهر های استان خوزستان نیز در هر شهر زبان محلی خودرا بیشتر بکار
می برد . و هرچه شهرها به هم نزدیکتر باشند زبان آنها بیشتر شبیه به هم است . در خوزستان زبان های محلی شوشتری و دزفولی که شبیه به هم اند در شهرهای شوشتر و دزفول با آن صحبت می کنند . زبان عربی که مخصوص شهرهای عرب نشین است مانند هویزه ، سوسنگرد ، دشت آزادگان و شادگان و قسمتی از شهرهای آبادان و خرمشهر و آبادان و خرمشهر به این زبان صحبت می کنند . زبان مردم بهبهان و رامهرمز لهجه ای مخصوص به خود دارد . و زبان لری که در شهرهای شمال خوزستان بدان تکلم می نمایند .

آب و هوای استان خوزستان
آب و هوای استان خوزستان در مناطق کوهستانی و مرتفع با تابستان های معتدل و زمستان های سرد و در نواحی کوهپایه ای دارای آب و هوای نیمه بیابانی و در نواحی پست و جلگه ای هرچه به سمت جنوب و جنوب شرقی پیش رویم خصوصیات اب و هوا از نیمه بیابانی به بیابانی کناره ای تبدیل می شود . عموماً زمستان های این ناحیه کوتاه و معتدل و تابستان های طولانی و گرم است . حداکثر مطلق درجه حرارت در شهرهای اهواز ، آبادان ، دزفول به ترتیب ۴۹ و ۵۰ درجه است . حداقل مطلق دما در شهرهای مذکور به ترتیب ۱۰- ، ۲۰+ و ۱۰- است . درجه حرارت معمولاً در تیرماه به بالاترین حد خود و در بهمن ماه به پایین ترین حد خود در طول سال می رسد . در این ناحیه تعداد روزهای یخبندان بسیار اندک است .

در خوزستان مقدار بارندگی بسیار کم و معدل بارندگی در طول پانزده سال از ۲۰۵ میلیمتر در اهواز تجاوز نکرده است .

فهرست مطالب
خوزستان در عصر سوم و چهارم زمین شناسی.. ۱
مقدمه. ۲
مشخصات جغرافیایی و انسانی شهرهای خوزستان.. ۴
سابقه تاریخی خوزستان.. ۴
شهرهای خوزستان.. ۶
زبان های محلی شهرهای خوزستان.. ۹
آب و هوای استان خوزستان.. ۱۰
رودخانه ها ۱۱
کوهها ۱۵
شبکه ر اههای مهم شوسه استان خوزستان.. ۱۶
صنایع.. ۱۶
معادن.. ۱۸
ذخیره میدان های نفتی جنوب.. ۱۹
محصولات کشاورزی.. ۲۰
ویژگی های اقتصادی.. ۲۲
آثار و ابنیه قدیمی خوزستان.. ۲۴
دانیال نبی.. ۲۵
منابع مورد استفاده. ۲۶


تعداد صفحات : 29 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود