صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی  »  مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعهد زناشویی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعهد زناشویی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعهد زناشویی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعهد زناشویی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دوم مقاله ارشد) تعهد زناشویی در ۳۱ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم مقاله کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:
ماهیت و مفهوم تعهد زناشویی
یکی از عوامل مهم در ماندگاری و حفظ یک ازدواج، احساس تعهد در زوجین است. تعهد قدرتمندترین و سازگارترین پیشگوی رضایت رابطه، به ویژه برای طولانی ترین روابط است (نجارپوریان و همکاران، ۱۳۹۳). تعهد نقشی تمام و کمال در برانگیختن زوجین برای مقابله با فراز و نشیب های ازدواج به منظور باقی ماندن در ازدواج، بازی می کند.

اما به واقع معنای تعهد چیست؟ تعهد به چندین شیوه مختلف مطالعه و تعریف شده است. آماتو معتقد است که تعهد زناشویی به این معنی است که زوجین تا چه حد برای روابط زناشویی خود ارزش قائل هستند و چه قدر برای حفظ و تداوم ازدواجشان انگیزه دارند. بر طبق گفته لی و اگنیو (بارگین و همکاران، ۲۰۱۴)، تعهد اصطلاحی است که افراد به طور شهودی درک می کنند و هنوز چند وجهی و پیچیده می باشد. برای مثال روزبلت و کالیگس (۱۹۹۸) تعهد را بعنوان نیت ایستادگی کردن در یک رابطه تعریف کرده اند. در مدل آنها تعهد توسط سه عامل: رضایت از رابطه، سرمایه گذاری در رابطه و جایگزین هایی (یا عدم متعلقات) برای رابطه تحت تأثیر قرار می گیرد (استرچمن و گابل، ۲۰۱۳). در حالیکه روزبلت و کالیگس نوعی از تعهد را اثبات کردند که تحت تأثیر چندین عامل قرار می گیرد، پژوهشگران دیگر اظهار کرده اند که انواع مختلفی از تعهد وجود دارند. برای مثال تعهد اخلاقی بر روی احساساتی از التزام بنا شده است، تعهد ساختاری بر روی این احساسات که ترک کردن پرهزینه خواهد بود بنا شده است و تعهد شخصی بر روی احساساتی از کشش و رضایت بنا شده است. روی هم رفته تحقیقات در مورد تعهد ناهمخوان و فاقد ریسمان مشترکی بوده است که این تئوری ها و مدل های بیشمار را ترکیب (مرتبط یا متحد) کند (بارگین و همکاران، ۲۰۱۴).

۲-۲ نظریه ها و مدل های مرتبط با تعهد زناشویی
در تبیین مفهوم تعهد زناشویی دو دسته نظریه و مدل وجود دارد. نظریه ها و مدل هایی که به طور عام به تبیین تعهد زناشویی می پردازند و نظریه ها و مدل هایی که تعهد زناشویی را به طور خاص تبیین می کنند.

۱-۲-۲- نظریه ها و مدل های خاص مرتبط با تعهد زناشویی
۱-۱-۲-۲- نظریه سه وجهی عشق استرنبرگ

استرنبرگ (۱۹۸۷) در نظریه ی مثلثی عشق خود، عشق را به سه بخش تقسیم می کند:

الف) اشتیاق   ب) صمیمیت   ج) تعهد
صمیمیت شامل خود ابرازی (بی پرده گویی از خود) و احساسات مرتبط و هیجانات مربوط به همدیگر است، اما شور و شهوت شامل علاقه عاشقانه به یکدیگر است. انرژی منتهی به عشق رومانتیک، جاذبه بدنی و احساسات جنسی می تواند بعنوان شور و شهوت توصیف شود. میل جنسی ممکن است برای بعضی از زوجین سریعاً بوجود آید، اما می تواند در یک رابطه طولانی مدت کاهش یابد. صمیمیت در طول رابطه گسترش می یابد و اغلب شامل وفاداری به رابطه است. بعد تصمیم- تعهد اشاره به تصمیم برای بودن با یک شریک و پرهیز رابطه با هر فرد دیگر و حفظ رابطه قوی در مقابل سایر روابط است

– Le & Agnew
– Burgoyne & Et Al
– Rusbult & Colleagues
– Alternative
– Strachman & Gable
– Triangular Theory Of Love
– Passion
– Intimacy
– Commitment


تعداد صفحات : 31 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود