صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » دانلود رایگان  »  طرز تهیه شراب امام رضا (ع)

طرز تهیه شراب امام رضا (ع)


طرز تهیه شراب امام رضا (ع)

شراب امام رضا (ع) یکی از بهترین نوشیدنی های تقویتی می باشد
مواد لازم برای تهیه شراب امام رضا (ع):
جهت تهیه شراب امام رضا (ع) مویز ۳/۴۰۰ کیلو گرم بدون هسته
عسل ۳۴۰ گرم
زنجبیل ۲/۵ گرم
دارچین ۱/۵ گرم
میخک ۲/۵ گرم
زغفران ۱ گرم
سنبل الطیب ,عود مندلی و مصطکی از هرکدام ۱/۵ گرم

طرز تهیه شراب امام رضا (ع)
مقدار ۳/۴۰۰ کیلوگرم از مویز (کشمش سیاه) پاک کرده بى‏ دانه را شسته، در ظرفى پر از آب صاف و زلال ریخته، به‏ گونه‏ اى که چهار انگشت آب، روى آن را فراگیرد. در زمستان سه روز تمام (۷۲ ساعت) و در تابستان یک شبانه ‏روز (۲۴ ساعت) در ظرفى به همان حال مى‏ گذارند.

سپس محتواى ظرف در دیگى (احتمالا ظرف مسى) تمیز و نظیف ریخته شود. این آب حتى الامکان آب گوارا و شفافى که از سمت مشرق جریان دارد که آبى است شفاف و زلال، رخشنده و سبک. چنین آبى است که به‏ سرعت تحت تأثیر حرارت قرار مى‏گیرد و [همین ویژگى‏] دلالت بر سبکى آب مى‏کند [آب‏هاى صاف و سبک، هم زود جوش مى‏آیند و هم زود یخ مى‏بندند].
(بنابراین توصیه مى‏شود آبى که براى تهیه این نوشیدنى حلال برمى‏دارند، حتما از آب چشمه‏ هایى که در مشرق زمین مى‏ جوشد فراهم شود).
و سپس [محتویات این ظرف که آب خالص و مویز است، در همان حال که در یک دیگ پاک و نظیف است‏] آن را روى آتش بگذارند تا مویز درون آب، پخته شده و مویزها باد کند و عمل بیاید. سپس آن را فشرده و آبش را صاف مى‏کنند [و شیره و عصاره آن را پس از صاف شدن، در کنارى دور از آتش به گوشه‏اى مى‏گذارند] و مى‏ ماند تا سرد شود.
باز مجددا در دیگ ریخته و با چوبى اندازه آن را مشخص مى ‏کنند و با حرارت ملایمى مى‏ گذارند که بجوشد، و با همین حرارت ملایم آن‏قدر باید جوشیده شود تا دوسوم آن تبخیر و یک‏ سوم آن باقى بماند. سپس به مقدار یک رطل (۳۴۰ گرم) از عسل مصفّى و خالص در آن مى ‏ریزند.
و باز اندازه آن عسل و آب باقیمانده در دیگ گرفته مى‏ شود و روى همان آتش ملایم، آن را مى ‏جوشانند تا به اندازه یک رطل (۳۴۰ گرم) یعنى به میزان وزن عسل از آب موجود در دیگ تبخیر شود و وزن آن به همان میزان که پیش از افزودن عسل بود بازگردد.

و تکه پارچه‏اى محکم بافت برداشته به مقدار یک درهم (۵/ ۲ گرم) زنجبیل و یک‏ درهم میخک و نصف درهم دارچین و یک درهم زعفران و نصف درهم سنبل الطیب و نصف درهم عود مندلى و نصف درهم مصطکى را هرکدام جداگانه کوبیده، بعد همه را میان این پارچه ریخته و آن را محکم با نخ به خوبى دوخته (یک طرف نخ که درازتر است به تکه پارچه وصل مى‏ شود و طرف دیگر نخ از بالا به تکه چوبى که از عرض بر روى آن گذاشته مى‏ شود بسته شده و در میان دیگ آویزان مى‏ شود و این کیسه هنگامى که عسل در دیگ ریخته مى‏ شود در دیگ آویزان مى‏گردد.
[سپس درحالى‏که زیر دیگ روشن است و شیره مویز به آرامى مى‏جوشد] تکه پارچه را ساعت به ساعت در دیگ حرکت داده تا محتویات آن در اثر حرکت در دیگ پایین‏ تر رود و با حرارت ملایم آتش به همین منوال ادامه دهند تا جوشیده شود و به حال خود بازگردد و به قوام آید و فزونى عسل نیز از بین برود. [و حجم محتویات این دیگ به میزان نخستین خود برسد].
حرارت آتش باید ملایم باشد، سپس [دیگ را از روى آتش برمى‏دارند و] محتویات آن را صاف کرده، مى‏گذارند سرد شود و آن‏گاه به مدت سه ماه، در ظرف (شیشه‏اى) را مسدود و مختوم نموده و بدون آنکه در این مدت باز شود، مى‏ماند [تا تحت همین شرایط، خواص اجزاى مواد متشکله درهم ترکیب شود و معجون، قوّت کیفى پیدا کند].

مقدار مصرف شراب امام رضا (ع):
پس از این مدت مى‏توانى آن را بنوشى و در هر وعده یک اوقیه (۷ مثقال، تقریبا ۳۰ گرم) از آن را با دو برابر آب مخلوط کرده و بنوش.

منبع: على بن موسى(علیه السلام)، امام هشتم – مترجم، دریایى، محمد، نامه زرین سلامت (ترجمه الرساله الذهبیه)، ۱جلد، آستان قدس رضوى، بنیاد پژوهشهاى اسلامى – مشهد مقدس، چاپ: اول، ۱۳۸۹ ه.ش.