دانلود کارتحقیقی بررسی وضعیت همسر غایب مفقود الاثر

دانلود کارتحقیقی بررسی وضعیت همسر غایب مفقود الاثر مقاله رشته حقوق بررسی وضعیت حقوقی همسر غایب مفقودالاثر تحقیق وضعیت حقوقی غایب مفقودالاثر حقوق غایب مفقودالاثر طلاق غایب مفقودالاثر اموال غایب مفقودالاثر ارث غایب مفقودالاثر امور مالی غایب مفقودالاثر تحقیق درباره غایب مفقودالاثر طلاق زوجه غایب مفقودالاثر

Karthqyq check the absent spouse missing

 

بررسی وضعیت همسر غایب مفقود الاثر
چکیده 
بررسی وضعیت حقوقی غایب مفقود‏الاثر است. وضعیت حقوقی چنین شخصی بر موضوعاتی همچون: نگهداری اموال، اداره امور مالی، حضانت فرزندان، همسر، طلاق و ارث وی تأثیرگذار است. ابتدا دیدگاه فقه و حقوق اسلامی در مورد غایب مفقودالاثر را بیان نموده، شرایط تحقق غیبت را از منظر فقهی و حقوقی ذکر می‏کند. سپس وضعیت حقوقی اموال غایب مفقودالاثر پیش از نصب امین را بیان می‏نماید و به دنبال آن، از وضعیت حقوقی همسر مفقودالاثر و انحلال نکاح همسر غایب بر اثر صدور حکم موت فرضی سخن می‏گوید. پاسخ به این پرسش که آیا طلاق حاکم در طول طلاق ولی است یا در عرض آن، نیز نفقه زوجه مفقود در حال عده به عهده کیست و ازدواج زوجه با علم به موت مفقود را تشکیل می‏دهد.
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
فصل اول : بررسی وضعیت نفقه همسر غائب و مفقود الاثر در فقه و حقوق
گفتار اول : حقوقی مالی وغیرمالی زوجه غایب درحقوق ایران
مبحث اول : وظایف و اختیارات امین 
مبحث دوم : حقوق و اختیارات ورثه پس از صدور حکم موت فرضی
بند اول : بازگشت غایب
بند دوم : الغاء حکم موت فرضی
بند سوم : امور غیرمالی غایب
مبحث سوم : وضعیت زن و مرد نسبت به طلاق در قوانین موضوعه ایران
مبحث چهارم : اشاره‏ای به وضع طلاق در قوانین دیگر کشورهای اسلامی
مبحث پنجم : طلاق در مبانی اسلامی و فقهی
گفتار دوم : بیان حکم طلاق در آیات قرآن
مبحث اول : امضایی بودن حکم طلاق در قرآن
فصل دوم : طلاق خلع و احادیث مربوط به آن
گفتار اول :طلاق خلع و احادیث مربوط به آن
مبحث اول : احادیث مربوط به ملزم بودن شوهر به طلاق
مبحث اول : توجیهات محمد ابوزهره برای بودن طلاق در اختیار مرد و نقد آن
گفتار دوم : نفقه زن (زوجه)
مبحث اول – تعریف و مفهوم نفقه زن
مبحث  دوم – تعریف و مفهوم اصطلاحی
مبحث سوم – منابع نفقه زن
بند اول – آیات قرآن مجید
بند دوم – احادیث
مبحث چهارم – قانون مدنی
مبحث پنجم – مسائل نفقه زن
بند اول  – اجزاء نفقه
بند دوم  – مسکن
مبحث ششم  – البسه
مبحث هفتم :  غذا
مبحث هشتم  – اثاث منزل
نتیجه گیری
منابع و ماخذ
مقدمه 
طلاق توسط قاضی بدون دخالت زوج در اصطلاح طلاق قضایی است. مطابق نظر فقهای اسلام و قوانین موضوعه و معمول فعلی کشور‌های اسلامی اصل اولیه در طلاق این است که واقع ساختن آن در اختیار مرد است و او می‌تواند هر زمانی که لازم بداند همسر خود را طلاق بدهد. گرچه این اختیار مطلق در قوانین بعضی از کشور‌های اسلامی تا این حد محدود شده است که در صورت وقوع طلاق، مرد باید به دادگاه مراجعه کند تا در صورت عدم کارآیی نصایح دادگاه، طلاق واقع شود، ولی اگر مرد مصمم به طلاق باشد بدون اینکه زوجه او اقدام خاصی بتواند انجام دهد، اجازه طلاق و ثبت آن صادر می‌شود.
کما اینکه در حق رجوع از طلاق نیز، مرد دارای اختیار فراوان است و در صورتی که طلاق از مصادیق رجعی آن باشد، مرد می‌تواند بدون موافقت زوجه رجوع نماید.
ولی اگر زن متقاضی طلاق باشد، باید با مراجعه به دادگاه و طرح درخواست خود در قالب موارد خاص: همچون ترک نفاق، غیابت زوج و غیره، مسیر طولانی را برای رسیدن به طلاق طی کند و در بسیاری موارد سال‌ها منتظر بماند تا تکلیف او معلوم شود.
از آنجایی که طرفداران تساوی حقوق زن و مرد سعی فراوان دارند که در زمینه نکاح و انحلال آن این تساوی را برقرار نمایند و به همه کشور‌های که عضو میثاق‌های بین‌المللی و کنوانسیون رفع تبعیض از زنان هستنداند گسترش دهند، اهمیت بررسی طلاق قضایی و نحوه توسعه دامنه آن، ضمن رعایت موازین اسلامی و مقررات داخلی کشور‌های اسلامی آشکار می‌شود و اینجاست که مساله شروط ضمن عقد نکاح اهمیت خود را نشان می‌دهد، زیرا اگر زنی در ضمن عقد نکاح، خود را وکیل، و وکیل در توکیل برای طلاق نموده باشد، در صورت بروز عوامل جدایی و حاضر نشدن شوهر به طلاق، به راحتی می‌تواند مطابق شرط ضمن عقد خود را مطلقه نماید، تا از طی مسیر طولانی و صرف هزینه‌‌های احتمالی جلوگیری نماید، اما این همه در پرتو اطلاع رسانی خوب و به موقع امکان پذیر است که جامعه با آن مقداری فاصله دارد.
اما در صورت لزوم طلاق و نبود شرط ضمن عقد مبنی بر وقوع طلاق و کوتاهی زوج در ایفای وظایف زوجیت و راضی نشدن به وقوع طلاق، قاضی (حاکم) به اعتبار ولایتی که بر ممتنع دارد، می‌تواند از ورود ضرر و زیان فاحش به زوجه جلوگیری نموده و زوج را اجبار به حسن سلوک یا طلاق نماید، و اگر وی از طلاق امتناع کرد، خود طلاق را واقع سازد.
در جایی که زوج از وظایف قانونی خود کوتاهی می‌نماید، از قبیل استنکاف از پرداخت نفقه، در عسر و حرج قرار گرفتن زوجه به علت وجود امراض صعب العلاج و غیبت‌های طولانی مدت زوج و ر‌ها کردن زوجه در بلا تکلیفی، راه برای انجام طلاق قضایی از سوی حاکم باز می‌شود…………….


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 60

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط