صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » عمران  »  مقاله طرح هادی روستایی

مقاله طرح هادی روستایی

تحقیق در مورد طرح هادی روستایی مقاله طرح هادی روستایی دانلود مقاله طرح هادی روستایی مقاله طرح هادی روستا دانلود مقاله روستا با طرح هادی دانلود طرح هادی روستا شرح خدمات طرح هادی روستا نمونه طرح هادی روستا نقشه طرح هادی روستا تعریف طرح هادی روستا دانلود نقشه طرح هادی روستا

Village

خلاصه  گزارش:
طرح هادی روستای دره
دهستان منشاد، بخش میانکوه، شهرستان مهریز، استان یزد

مرحله اول : شناخت وضعیت موجود
روستای دره از توابع شهرستان مهریز به بخشا میان و دهستان میان کوه می باشد که در ۱۹ کیلومتری شهر مهریز ( مرکز شهرستان مهریز) و ۴۹ کیلو متری شهریزد ( مرکز استان) واقع شده است این روستا با مختصات جغرافیایی ۵۳ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی و ۳۲ درجه و ۹ دقیقه عرض شمالی در ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر از سط آبهای آزاد ودر بستری کوهستانی استقرار یافته است به لحاظ نسبی از شمال به مهریز از جنوب به روستای گل افشان گور و منشاد منتهی می شود
این روستا از نظر لرزه خیزی نسبت به مناطق دیگر استان در پهنه با خطر پذیری نسبتا بالا قرار دارد و آب این روستا از قنات و منابع زیر زمینی تامین می شود.
بر پایه مطالعه به عمل آمده و به نقل از اهالی روستا اساس و بنیان شکل گیری روستای دره برمی گردد. دسترسی به مجموعه ای از عوامل طبیعی انسان و اجتماعی نظیر:
۱- بهره مندی از آب یک رشته قنات
۲- وضعیت آب و هوایی مناسب
۳- استقرار در حاشیه جاده ارتباطی مهریز – منشاد
۴- بهره گیری از گیاهان بیابانی جهت چرای دامداری و رونق دامداری

این موارد زمینه و شرایط گسترش و تکوین تدریجی روستا را فراهم آورده است. وجه؟؟ روستای دره به علت موفقیت جغرافیایی و قرار گرفتن بین دو کوه بوده است

-شناسایی روستا
– ویژگی های جمعیتی:
نتایج حاصل از مقایسه چهار دوره سرشماری عمومی نشان می دهد که جمعیت روستای سورک در سال ۱۳۵۵، معادل ۸۳ نفر اعلام و با نرخ رشد ۵ درصد به ۱۱۵ نفر در سال ۱۳۶۵ رسیده است، و با نرخ رشد ۱۲ درصد درسال ۱۳۷۵ تعداد جمعیت روستا به ۳۵۰ نفر افزایش یافته است. اما در طی سالهای ۱۳۸۵ –۱۳۷۵ جمعیت روستا بانرخ ۳۵/۱- تعداد جمعیت ۲۸۹ نفر کاهش یافته است

جدول شماره (۱) : تحولات جمعیت روستای سورک در سالهای مختلف

سالتعداد جمعیتخانواربعد خانوارنرخ رشدنرخ رشد
۱۳۵۵۸۳۱۸۶۱/۴۲/۵۹۷/۴
۱۳۶۵۱۱۵۲۳۵۶۱/۱۱
۱۳۷۵۳۵۰۸۳۲۱/۴۳۵/۱-
۱۳۸۵۳۸۹۱۰۰۰۹/۳

مأخذ: سرشماری عمومی نفوس و مسکن و آمار خانه بهداشت روستا درسال ۱۳۸۵ و محاسبات مشاور
از کل جمعیت ۳۵۰ نفری روستا در سال ۱۳۷۵، ۴۶ نفر(۹۹/۱۲ درصد) در گروه سنی ۱۴-۰ سال، ۴۷ نفر (۷۷/۶۹درصد) در گروه سنی ۶۴-۱۵ سال و ۶۱ نفر (۲۴/۱۷ درصد) در گروه سنی بالای ۶۵ سال قرار دارند.
داده های سال ۱۳۸۵ حکایت از کاهش ۶۶/۱۷ درصدی گروه سنی ۱۴-۰ ساله روستا در این روستا و افزایش ۰۳/۱۷ درصدی گروه سنی ۶۴/۱۵ ساله نسبت به سال ۱۳۷۵ دارد مقایسه ساختمان سنی در دو سال مذکور مبین تغییر سات سنی روستا ست.
در سال ۱۳۷۵، ۳۳۹ نفر جمعیت ۶ ساله و بیشتر باسواد بوده اند و در این سال درصد جمعیت ۶ ساله و بیشتر به کل جمعیت ۴۶/۹۷ و درصد جمعیت باسواد به کل جمعیت ۷۶/۹۵ درصد و درصد جمعیت باسواد به ۶ ساله و بیشتر ۲۶/۹۸ درصد بوده است.
نیروی انسانی به عنوان یکی از عوال اصلی تولید نقش بسزایی در فرآیند تولید دارد. پدید آورنده اصلی ثروت و محرک مستقیم اقتصاد، نیروی کار و جمعیت فعال هر جامعه خواهد بود و سطح میزان تولید هر مجتمع به دانش و آگاهی فنی و ظرفیت تولید جمعیت فعال آن بستگی دارد. به عبارت دیگر توسعه اقتصادی در کنار عامل سرمایه و تکنولوژی به منابع انسانی کارآمد و متخصص نیاز دارد. میزان و درجه توانایی جمعیت فعال درجه رشد و پیشرفت اقتصادی جامعه را تعیین می کند. آنچه قابل توجه است کاهش درصد جمعیت فعال در مناطق روستایی کشور است، که نتیجه مستقیم مهاجرت افراد فعال به مناطق شهری است. از سوی دیگر افزایش جمعیت در این مناطق و عدم سرمایه گذاری درراستای ایجاد شغل در مناطق روستایی فقدان صنایع مربوط و کمبود زمین و آب و به بیان دیگر محدودیت های کشاورزی و دامداری و امور وابسته باعث شده تا درصد جمعیت فعال این منطقه با کاهش مواجه گردد. بدیهی است اگر چاره ای اندیشیده نشود این روند با توجه به مهاجرت های روستای و مشکل بیکاری و عدم سرمایه گذاری در روستا همچنان مانند گذشته ادامه خواهد داشت
هم اکنون در روستای دره ۷۳ هکتار اراضی زراعی و باغات مورد بهره برداری می باشد عمده ترین محصولات کشاورزی و باغی شامل گردو- بادام- توت درختی – آلوچه- زردآلو- گندم- جو- توت گذشته از کشاورزی ۵۷۰۰ راس گوسفند و بز نیز در این روستا پرورش داده می شود۱۱۹ نفر از اهالی در کارهای کشاورزی و دامداری ۲۶ نفر در امور خدماتی و قریب ۱۰ نفر در صنعت قالی بافی مشغول به کار می باشند در گذشته ۸۰ دار قالی در این روستا دایر بوده اما با کسادی بازار و عدم صرفه اقتصادی تعداد آن کاهش یافته است.

• مرحله تولید: تحلیل و استنتاج
– پیش بین جمعیت روستا:
همانطور که در جدول شماره (۲) مشاهده می شود رشد جمعیت روستا تا سال ۱۳۷۵ روند صعودی داشته است بطوریکه متوسط نرخ رشد سالیانه جمعیت روستا در دوره ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۵ برابر ۹۷/۴ درصد بوده است اما در طی دوره ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۵ میزان رشد جمعیت روستا نسبت به دوره های دیگر کمتر و منفی بوده است.
اگر جمعیت روستا در دهه آینده با نرخ ۳۰ سال گذشته رشد کند در آن صورت جمعیت روستا در سال ۱۳۹۵ به ۵۰۲ نفر خواهد رسید اما همانطور که ملاحظه می شود رشد جمعیت روستا در دهه اخیر منفی بوده است.
با امید به اینکه با تهیه و اجرای طرح هادی و بهره برداری کامل از توانهای بالقوه و بالفعل روستا و اجرای طرحهای اشتغال زا وک استه شدن از نرخ مهاجرت ها در این روستا شرایط بهتری جهت زندگی فراهم آید در صورت تحقق چین امری پیش بینی می شود در دهه آینده جمعیت روستا با نرخ دو درصد رشد کند .
با این فرض جمعیت روستا در سال ۱۳۹۵ براساس فرمول پیش بینی جمعیت محاسبه، در آن صورت تعداد جمعیت و تعداد خانوارهای آن به ۱۲۰ خانوار افزایش خواهد یافت بدین ترتیب در افق طرح تعداد ۸۸ نفر و ۲۰ خانوار بر جمعیت این روستا افزوده خواهد شد.


تعداد صفحات : 130 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود