دانلود مقاله زلزله و شهر تهران

دانلود مقاله زلزله و شهر تهران گسلهای زلزله شهر تهران زلزله خیزی شهر تهران نقشه زلزله شهر تهران مناطق زلزله خیز شهر تهران زلزله های شهر تهران دانلود مقاله مهندسی زلزله دانلود رایگان مقاله زلزله دانلود مقاله بارگذاری زلزله دانلود مقاله تحلیل خطر زلزله دانلود مقاله درس زلزله دانلود مقاله اصول مهندسی زلزله

 

Earthquake in Tehran

 

زلزله و شهر تهران
فهرست مطالب
مقدمه
تعریف زلزله
توزیع جغرافیایی زلزله ها
علل وقوع زلزله
شدت مطلق یا بزرگی زلزله
شدت زمین لرزه
منطقه تأثیر زلزله
مدت زمان لرزش
جدول مدت زمان لرزش در محیطهای خاک و سنگ
آثار زلزله:
دوره بازگشت
پیش بینی زلزله
مناطق زلزله خیز محل تراکم انسان فعالیت هایش
پیشگیری از خطرات زلزله
نقشه های خطر (پهنه بندی خطر)
ساختمان های مقاوم در مقابل زلزله
آموزش مداوم
زلزله در ایران
زلزله خطری برای تهران
واکنش مردم
آمادگی زلزله
رعایت نکات ایمنی قبل از وقوع زلزله
رعایت نکات ایمنی در هنگام وقوع زلزله
پس از وقوع زلزله چه باید کرد؟
نتیجه
منابع و مآخذ
(تهران و زلزله)
مقدمه:
ایران جزء ده کشور بلاخیز دنیا بوده است در میان کشورهای آسیایی پس از هند، چین و بنگلادش بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. ۴۰ نوع بلای طبیعی در جهان وجود دارد ۳۰ نوع آن متعلق به ایران است ۶۰% تلفات ناشی از حوادث جهان نیز متعلق به کشور ما است.
از ۶۷۸ شهر کشور ۶۶۰ شهر روی خط زلزله و ۲۴ شهر در منطقه پرخطر قرار دارد و تنها ۲% شهرها را خطر کمتری تهدید می کند. میلیاردها تن از ساکنان ۱۰۰ کشور جهان حداقل با یکی از حوادث طبیعی از قبیل زلزله، طوفان، سیل و خشکسالی مواجه هستند. اگر کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه، اقدامات پیش گیرانه برای کاهش خطرات ناشی از حوادث شرکت کنند می توان برای میلیون ها امنیت جانی تههی کرد.
زلزله پدیده ای است که در طول تاریخ بشری بارها انسان را به وحشت انداخته و باعث تخریب شهرها و روستاهای زیادی همراه با تلفات انسانی شدید و داغ‌دار نمودن انسان بوده است با گونه ای که انسان جان خود را در مقابل آن عاجز و درمانده دیده آن را به پدیده های ماوراء الطبیعت و خشم خدایات دانسته است.
در هر صورت این خطر با توجه به سابقه تاریخی تهران و مناطق اطراف و دوره های بازگشت لرزه های بزرگ تهران را تهدید می کند.
تعریف زلزله
برای شناخت هر پدیده ای در جهان واقع لازم است ابتدا از آن تعریف مناسب و نسبتاً جامعی داشته باشیم چرا که بدون دانستن تعریفی مناسب از آن نمی توان به کنه پدیده پی برد و آن را به خوبی درک نمود.
مردم عادی در کلامی ساده زلزله را حرکت ناگهانی زمین ناشی از خشم نیروهای ماوراءالطبیعه و خدایان می دانند که بر بندگان عاصی و عصیانگر خود که نافرمانی خدای خود را نموده و مرتکب گناهان زیادی شده اند می دانند.
اگرچه امروزه با گسترش دانش تجربی این تعریف در زمره اباطیل و خرافات قرار گرفته است ولی هنوز در جوامع و مردم کم دانش و جاهل مورد قبول است.
در فرهنگ تک جلدی عمید زلزله را با فتح حروف «ز» و «ل»، یعنی زلزله بر خلاف آنچه در زبان عامه مردم رایج است آورد، و می نویسد «زمین لرزه، لرزش و جنبش شدید و یا خفیف قشر کره زمین که به نقصان درجه حرارت مواد مرکزی و احداث چین خوردگی و فشار و یا در اثر انفجارهای آتش‌فشانی بوقوع می رسد»
در فرهنگ جغرافیا تألیف پریدخت فشارکی و همچنین جغرافیایی تألیف مهدی مؤمنی تعریفی مشابه هم به گونه زیر ارائه شده است:
«جنبش یا تکان پوسته زمین که به صورت طبیعی ناشی از زیر پوسته زمین است گاهی اوقات زلزله باعث تغییراتی در سطح زمین می شود اما اغلب زیان بوجود آمده ناشی از تکان ها فقط محسوس است و ممکن است زلزله بوسیله یک انفجار آتشفشانی بوجود آید


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 60

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط