صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما

دانلود مقاله علم روانشناسی

Thesis psychology

دانلود مقاله علم روانشناسی مقاله تحقیق مقاله

علم روانشناسی
از تمام نظام های علمی موجود روان شناسی کهن ترین آنهاست. علاقه به بحث روان شناسی را می توان تا قدیمی ترین ذهن های کاوشگر ردیابی کرد ما همواره از رفتار خودمان در شگفت بوده ایم و اندیشه های مربوط به ماهیت و کردار انسان کتاب های مذهبی و فلسفی بسیاری را پر کرده اند حتی در قرن های چهارم و پنجم پیش از میلاد افلاطون و ارسطو و دیگر دانشمندان یونانی با بسیاری از مسائلی که روان شناسان امروزی با آن ها درگیر هستند دست و پنجه نرم می کردند. مسائلی مانند حافظه٬ یادگیری٬ انگیزش٬ ادراک٬ خواب دیدن و رفتار غیر منطقی همان پرسش هایی که امروزه درباره ماهیت انسان مطرح اند از قرن ها پیش وجود داشته اند که این خود نشان می دهد در موضوع روان شناسی بین گذشته و حال یک استمرار بنیادی موجود بوده است ممکن است اینگونه به نظر برسد که چون روان شناسی از دوران باستان شروع است پس مطالعه ما هم باید از همانجا آغاز شود اما نکته دیگر وجود دارد که باید مورد مطالعه قرار گیرد. اگرچه روان شناسی یکی از نظام های قدیمی است از نظام های جدید نیز به شمار می رود این تناقض به طور اختصار به وسیله روان شناس قرن نوزدهم هرمن ابینگهاوس چنین توصیف شده است : « روان شناسی پیشینه ای دراز اما تاریخچه ای کوتاه دارد ». روشن فکران روان شناسی در واقع فیلسوفان باستان هستند اما سنت و شکل روان شناسی نوین اندکی بیش از صد سال سابقه دارد. صدمین سالگرد تولد روان شناسی نوین در سال ۱۹۷۹ جشن گرفته شد تفاوت بین روان شناسی قدیم و جدید کمتر به تفاوت بین پرسش هایی که درباره طبیعت انسان مطرح می شود مربوط است و بیشتر اختلاف بین روش هایی را که برای یافتن پاسخ به این پرسش ها به کار می رود نشان می دهد. آنچه فلسفه قدیم را از روان شناسی جدید متمایز می سازد و پیدایش یک نظام مستقل را نشان می دهد رویکردها و فنون مورد استفاده اند. تا ربع آخر قرن نوزدهم فلاسفه می کوشیدند تا ماهیت انسان را از طریق حدس و گمان و شهود خود مطالعه کنند. دگرگونی مهم زمانی رخ داد که آنان کاربرد ابزارها و روش های علمی را برای پاسخگویی به پرسش های مطرح شده در مورد ماهیت انسان آغاز کردند. ابزارها و روش هایی که موفقیت آن ها قبلا در علوم طبیعی و زیست شناسی ثابت شده بود تنها زمانی که پژوهشگران برای مطالعات ذهن به مشاهدات دقیق کنترل شده و آزمایشگری روی آوردند روان شناسی هویتی مستقل از تبار فلسفی اش کسب کرد. روان شناسی جدید برای رسیدن به موضوع خود به ایجاد روش های دقیق تر و عینی تری نیازمند بود. بنابراین پس از جدا شدن از فلسفه بخش اعظم تاریخ روان شناسی کوششی پیگیر در جهت پالایش ابزارها٬ فنون و روش های مطالعه بوده است تا در پرسش ها و پاسخ های مورد نظر هر چه بیشتر به دقت و عینیت دست یابد. تنها در حدود صد سال اخیر روان شناسان موضوع روان شناسی را تعریف کرده شالوده آن ریخته و استقلال آن را از فلسفه مورد تایید قرار دادند.

فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه : درباره روانشناسی و تاریخچه آن
مطالعه تاریخ روان شناسی
ارتباط گذشته و حال
اهمیت پژوهش
اهمیت شناخت و روان شناسی شناختی
ساختمان شناختی
رشد اعمال عقلی
اهداف پژوهش
مفاهیم عمده شناخت گرایان
نظریه های شناختی
مفاهیم نظری عمده
طبیعت در مقابل تربیت
قوانین سازماندهی ادراک
مغز و تجربه هشیار
اصول یادگیری گشتالت
قوانین سازمان دهی حافظه
فرهنگ روان شناختی
فصل دوم
مقدمه درباره روانشناختی
مشکلات موجود در تعریف و تحدید مفهوم شناخت
ماهیت و رشد سیستم شناختی آدمی : دیدگاه پیاژه
درون سازی و برون سازی به عنوان مدلی در باب کار گزاری شناختی
تشکیل هوش و طبیعت فعال شناخت ها
ادبیات تحقیق
مراحل شش گانه رشد حسی حرکتی در نظریه پیاژه
قلمرو روان شناسی شناختی
مراحل رشد یا تحول از دیدگاه پیاژه
خلاصه نظریه پیاژه
رفتار یکپارچه
رفتار گرایی هدفمند
تایید در مقایسه با تقویت
یادگیری در مقایسه با عملکرد
یادگیری نهفته
انتظار تقویت
شش نوع یادگیری
تبیین های اولیه از یادگیری مشاهده ای
توجیه بندورا از یادگیری مشاهده ای
متغیرهای موثر بر یادگیری مشاهده ای
خود نظم دهی رفتار
عملکرد اخلاقی
فرایندهای شناختی معیوب
تاثیر رسانه های خبری و سرگرم کننده
نظریه شناختی اجتماعی
روانشناسی شناختی
سیبرنتیک
قوانین یادگیری
شیوه های یادگیری
افزایش یادگیری
شکل گیری ساختار
دقیق شدن
یادگیری از راه قیاس
در ذهن یادگیرنده چه می گذرد؟
دوازده نکته برای علم شناختی
مهندسی شناختی
فصل سوم
ارزشیابی از نظریه پیاژه
ارزشیابی از نظریه گشتالت
ارزشیابی از نظریه تولمن
ارزشیابی از نظریه بندورا
ارزشیابی از نظریه خبر پردازی
خدمت ها
انتقادها
منابع و ماخذ


تعداد صفحات : 129 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود