دانلود مقاله صنعت خودروسازی

Paper automotive industry

دانلود مقاله صنعت خودروسازی

ویژگیهای صنعت خودرو

از ویژگیهایی مهم صنایع خودرو می توان به تنوع زیاد مواد اولیه و تراکم بسیار زیاد سرمایه گذاری در ابتدای خط تولید اشاره نمود، در نتیجه می توان گفت که نقطه بحرانی این نوع صنایع ابتدای خط تولید آنها است.

مسئله عمده ای که در ابتدای خط تولید این نوع صنایع وجود دارد، تامین قطعات و مواد اولیه مورد نیاز می باشد. تنوع زیاد قطعات، مجموعه ها و مواد اولیه از یک سو و پیوسته بودن خطوط تولید از سوی دیگر می تواند در صورت عدم تامین حتی جزئی کوچک، کل مجموعه خط تولید را متوقف سازد.

در نتیجه مساله تامین قطعات و مواد اولیه مورد نیاز یکی از عمده ترین و مهم‌ترین مسائلی است که سازندگان خودرو با آن درگیر می باشند تا بدانجا که معمولاً در خودروسازیهایک واحد سازمانی قوی و مناسب مسئولیت تامین قطعات و هماهنگی بین تامین کنندگان را برعهده دارد.

در شرکتهای خوردرو ساز بسیاری از ورودیهای ابتدای خط تولید در کارخانه‌ها و کارگاههای فرعی دیگر که در مالکیت و مدیریت دیگران قرار دارند تولید شده و نهایتاً به کارخانه اصلی منتقل می گردند.

از جمله دلایل اصلی نیاز شرکتهای مادر به تامین کنندگان را می توان، متنوع بودن روشهای ساخت انواع قطعات، لزوم سرمایه گذاری هنگفت، عدم دسترسی به دانش فنی مورد نیاز و هم چنین عدم توانایی اداره واحدهای بسیار زیاد در یک سازمان، دانست. در نتیجه شرکتهای خودرو ساز طی فرایندی کارخانه ها و کارگاههایی مناسب جهت ساخت و عرضه قطعات را انتخاب می نمایند، این کارگاهها و کارخانه‌ها که سازندگان قطعات خودرو بوده و با کارخانه اصلی همکاری می نمایند «تامین کننده» ویا «سازنده» نامیده می شود.

وظیفه کارخانه اصلی در اینجا انتخاب تامین کنندگان مناسب و برقراری یک شبکه ارتباطی مناسب با آنهاست. لزوم ایجاد یک ارتباط مناسب با تامین کنندگان سبب گردیده تا سیستم و روشهای خریدی که بطور سنتی مرسوم بوده از دور خارج شده و روشها، فنون و سیاستهای جدیدی برای اینکار تدوین گردد.

در نتیجه مبحث جدیدی با عنوان «مدیریت تامین کنندگان» در مدیریت تولید وارد گردید.

در اصل مدیریت تامین کنندگان عبارتست از برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل فرایند برقراری ارتباط با تامین کنندگان قطعات به منظور تامین مواد و قطعات مورد نیاز خط تولید، بطوریکه سیاستهای اعمال شده در این ارتباط باید به نفع دو طرف تامین کننده و خودروساز باشد و رابطه برنده- برنده بین آندو برقرار گردد.

مدیریت زنجیره تامین و پیدایش آن

در زمان جنگ دوم جهانی هنری فورد تمامی قطعات مورد نیاز را در کارخانه خود تولید می نمود. در دهه ۱۹۲۰، آلفرد اسلوان، مراکز غیر متمرکز قطعه سازی را که در مالکیت شرکت خودروسازی مادر قرار دارند ایجاد نمود. در سال ۱۹۵۰ شرکت خودرو، تولید قطعاتی را که قبلاً در داخل شرکت ساخته می شدند، بین تامین کنندگان مستقل به مناقصه گذاشت، به این ترتیب که، به تامین کنندگان، نقشه و قطعات داده می‌شد و از آنها خواسته می شد که پیشنهاد قیمت خود را برای هر قطعه بدهند، که معمولاً قرار داد با پایین ترین پیشنهاد منعقد می شد.

در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، سازمانها جهت افزایش توان رقابتی خود تلاش می کردند تا با استاندارد سازی و بهبود فرایندهای داخلی خود محصول با کیفیت بهتر و هزینه کمتر تولید کنند.

افزایش سطح زندگی، رفاه طلبی، رشد جمعیت و مهاجرت به شهرها همگی از عواملی بودند که در دهه ۸۰ میلادی باعث افزایش تقاضا برای محصولات و کالاها و نیز خدمات شدند. در حقیقت با افزایش تنوع در الگوهای مورد نیاز مشتریان، سازمانها بطور فزاینده ای به افزایش انعطاف پذیری در خطوط تولید و توسعه محصولات جدید برای ارضای نیازهای مشتریان علاقمند شدند.

در دهه ۹۰ میلادی بخاطر پیشرفت تکنولوژی، فرهنگ صنعتی بالاتر، ارتباطات تعریف شده تر، و اطلاعات مدرن تر (دانش فنی)، بهبود قابلیت های ساخت حاصل شد. دستگاههای نیمه و تمام اتوماتیک در خطوط تولیدی که تعویضات خطوط تولید را راحت می کرد باعث کاهش دسته های تولیدی گشته و آهسته آهسته به سمت تولید مشتری گرا سوق پیدا کرد. در این هنگام موسسات تولیدی تا حدودی از کنترل فرایندهای داخلی اطمینان بیشتری حاصل کردند و درک تاثیر بسزایی که مواد و خدمات ورودی بر روی قابلیت آنها برای پاسخگویی به نیاز مشتریان داشت، نمود بیشتری پیدا کرد. این درک باعث توجه و تمرکز بیشتر برروی تامین و استراتژی های منبع یابی شد و تنها تولید کالای با کیفیت کافی نبود، بلکه اینکه محصول را در چه زمانی، در کجا و چگونه و به اندازه ای که مشتری می خواهد و اقتصادی نیز باشد تحویل دهند، نیز مهم بود.

در حقیقت مفهوم مدیریت زنجیره تامین در دهه ۹۰ میلادی، یعنی زمانیکه دوران رنسانس لجستیک آغاز شد، پا به عرصه گذاشت، بطوریکه در آن دهه همه به این اعتقاد رسیدند که فقط مدیریت سازمان مطرح نیست بلکه مدیریت زنجیره نیز در ارائه کالاها و خدمات نقش بسزایی دارد و این حقیقت که تمامی موسسات بالا دستی و پایین دستی نیز نقش بسزایی در موفقیت و کامیانی موسسه خواهند داشت، بطوریکه این نقش که به تک تک موسسات موثر بر عملکرد و تحویل و ارائه کالاها و خدمات به مشتری نهایی داده شد، در نهایت به پدید آمدن مفهومی بنام “زنجیره عرضه (Supply Chain)” منجر گردید.

مفهوم زنجیره عرضه عبارتست از: این زنجیره، همه فعالیت های مرتبط با جریان و تبدیل کالا از مرحله ماده خام (استخراج)، به حالت نهایی (برای مصرف) و نیز جریان‌های اطلاعاتی مرتبط با آنها را شامل می شود. مواد و اطلاعات هر دو در بالا و پایین زنجیره عرضه جریان دارد و یا به عبارتی دیگر: فرایند جریان و تغییر شکل مواد خام و تبدیل آنها به محصولات توسط تامین کنندگان از طریق سیستمهای توزیع و انتقال آن به مشتریان نهایی.

مفهوم مدیریت زنجیره عرضه: به یکپارچه سازی این فعالیتها از طریق بهبود روابط زنجیره عرضه، برای دستیابی به موقعیت رقابتی قابل اتکاء و مستدام گفته می شود.

فهرست

مقدمه ۱
صنایع خودروسازی سنگین در ایران ۷
سابقه ساخت کامیون در ایران ۷
سابقه ساخت اتوبوس و مینی‌بوس در ایران ۸
شرکتهای تولید کننده خودروی دیزل ۸
– شرکت ایران خودرو (ایران ناسیونال) ۸
گروه صنعتی خاور (ایران خودرو دیزل) ۹
پیش فرض: ۱۲
سوالات: ۱۳
فرضیات: ۱۳
ویژگیهای صنعت خودرو ۱۵
مدیریت زنجیره تامین و پیدایش آن ۱۷
۱- کاهش/ کنترل هزینه: ۲۱
۲- حذف/کاهش سرمایه گذاریها: ۲۱
۳- ایجاد انعطاف پذیری مورد نیاز: ۲۱
۴- دست یافتن به تکنولوژی در کلاس جهانی: ۲۲
۵- کاهش نیازمندیهای کار ۲۲
۶- کاهش زمان ارائه به بازار برای معرفی محصولات جدید ۲۲
۷- منابع غیر مستقیم برای مزایای رقابتی ۲۲
۸- تسریع کردن ابداعات و تغییرات ۲۲
۹- خرید از تامین کنندگانی که می دانند چگونه کار کنند. ۲۲
عمده فعالیتهای مدیریت زنجیره تامین: ۲۳
ضرورت انتخاب، ارزیابی و ارتقاء تامین کنندگان ۲۸
الف- اطلاعات عمومی شرکت (تامین کننده) ۳۰
ب- توانایی مدیریت ۳۱
ج- توانایی های پرسنلی ۳۲
د- ساختار هزینه ۳۲
هـ- فلسفه مدیریت کیفیت جامع ۳۳
و- توانایی تکنولوژیکی و فرایندی (تکنولوژی، طراحی، روش ها، تجهیزات مورد استفاده در ساخت یک محصول یا تحویل خدمت به مشتری). ۳۳
ح- توانایی/ استحکام مالی ۳۴
ط- سیستم‌های زمانبندی و کنترل تولید (واگذاری، زمانبندی، کنترل فرایند تولیدی) ۳۴
ی- توانایی سیستم های اطلاعاتی ۳۵
ت- پتانسیل رابطه بلند مدت ۳۵
انتخاب، ارزیابی و ارتقاء تامین کنندگان داخلی ۳۷
ایران خودرو ۳۸
سازند رده اول ۴۴
سازنده رده دوم ۴۵
۱- ابزارهای کنترل و بازرسی ۴۷
۲- کیفیت مواد اولیه و محصول نهایی ۴۷
۳- ساختار سازمانی ۴۷
۴- مهندسی فرایند ۴۸
۵- سوابق کیفی قراردادی ۴۸
۶- وضعیت سیستم و منابع انسانی ۴۸
۷- سیستم انبارداری ۴۹
۸- بازرسی دوره ای ۴۹
فرایند ارتقای تامین کنندگان ۵۲
مدل مفهومی توسعه تامین کنندگان ۵۳
الف- مشکلات کلی تامین‌ کنندگان داخلی ۵۷
ب- مشکلاتی که صرفاً به خود تامین‌ کنندگان مربوط می شود: ۵۹
(Quality Function Deployment) QFD 62
تعریف QFD 62
مزایای QFD 63
تاریخچه QFD 64
تیم QFD 68
فرآیند QFD 69
خانه کیفیت ۷۰
استقرار QFD از دیدگاه مدیران سازمان ۷۲


فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 79

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط