صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پزشکی » پزشکی  »  دانلود مقاله ساختمان و عملکرد ستون فقرات

دانلود مقاله ساختمان و عملکرد ستون فقرات

دانلود تحقیق و مقالات رشته پزشکی با عنوان دانلود مقاله ساختمان و عملکرد ستون فقرات در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۱۶ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

دانلود مقاله ساختمان و عملکرد ستون فقرات

ساختمان و عملکرد ستون فقرات
محور اصلی بدن را ستون فقرات تشکیل میدهد . بر روی این محور سر، دستها، لگن و پاها سوار میشوند و زیبائی خلقت این است که ستون فقرات با طرز قرار گرفتن خود به صورت قوسهای ناحیه گردن پشت، توانائی تحمل وزن دستها، سر و— را می یابد.
دربدو تولد ستون فقرات به شکل قوس سی شکل انگلیسی می باشد و با گذشت زمان قوس ناحیه گردن و کمر به آن اضافه میشود و کلا ستون فقرات دارای ۴ قوس بصورت فرورفتگی و برآمدگی می گردد یعنی دو فرورفتگی و دو برآمدگی . این برآمدگیها و فرورفتگیها کاملا کنترل شده است و دارای اندازه مشخصی می باشند. کلا وجود این چهار قوس برای تحمل وزن وقابلیت تحرک بدن از نظر خم شدن به جلو، عقب و طرفین و چرخش ضروری است. در صورت افزایش و یا کاهش این ۴ قوس ستون فقرات دردهای ستون فقرات عارض خواهند شد. افزایش بیش از حد فرورفتگی گردن و یا کمر از علل کمردرد و یا گردن درد میباشد افزایش بیش ازبرآمدگی پشت نیز باعث بیماری و حالت راه رفتن بصورت قوز کرده خواهد شد . ستون فقرات مانند یک ساختمان میباشد که از قراردادن آجرها روی هم تشکیل میگردد. آجرهای ستون فقرات مهره ها میباشند که بین هر دو مهره ملات قرار میگیرد و ملات بین دو مهره دیسک بین مهره ای میباشد. دیسک مانند یک حباب بیضی شکل میباشد که قسمت مرکزی آن دارای مایع چسبناک و غلمیباشد و اطراف این مایع غلیظ را چند لایه نازک و محکم پوشانده است. دیسک قدرت ضربه گیری ستون فقرات را افزایش میدهد و در هر حرکتی با جابجا شدن مایع داخلش سبب انتقال فشار میگردد. قسمت مرکزی ستون فقرات حفره ای را تشکیل میدهد که طناب نخاع از آن عبور میکند و یکی از وظایف دیگر ستون فقرات حفظ طناب نخاعی است. لذا اطراف ستون فقرات توسط طنابها ی محکمی بنام لیگامان سفت میگردد. جالب توجه است که گاهی خم شدن به جلو هر کدام از مهره ها فشاری معادل ۲۵۰ پوند را تحمل میکنند و در بعضی حرکات غلط بدن فشارروی دیسک از این هم فراتر میرود و باعث پاره شدن لایه اطراف مایع دیسک میگردد و مایع دیسک به بیرون میریزد و باعث درد شدیدی بنام درد فتق دیسک کمری می گردد ( بیشترین فشار در حمل بار به ناحیه ستون فقرات پائین کمر وارد میشود )
طناب نخاعی برای انتقال پیام خود به عضلات دستها، پاها نواحی شکم و اطراف ستون فقرات و …. از طریق ریسمان نازکی عمل میکند که این ریسمان از سوراخهای بین مهره ای خارج میشود و به عضلات می چسبد و باعث انتقال فرمانهای مغز از طریق نخاع به عضلات و انقباض و انبساط عضلانی میگردد که به این ریسمانها ریشه های عصبی و اعصاب محیطی میگویند .
فتق دیسک میتواند روی ریشه های اعصاب فشار آورده و باعث درد و یا حتی فلج شدن یک عضو گردد . حرکات ستون فقرات توسط عضلات اطراف و یا دورتر انجام میشود. در صورتی که قوسهای ستون فقرات در هر حرکتی در شرایط مناسبی قرار داشته باشند عضلات برای فعالیت خود انرژی کمی را مصرف میکنند، ولی در صورتی که این قوسها در شرایط نامناسب قرار داشته باشند کار عضلات افزایش مییابد و حتی منجر به گرفتگی عضلات و اسپاسم عضلات میگردد که خود عامل درد ستون فقرات میباشد.

وضعیت بدن و تاثیر آن روی ستون فقرات
وضعیت بدن عبارت است از حالتی که بدن در شرایط مختلف مانند ایستادن، نشستن، خوابیدن و یا حمل اجسام به خود میگیرد. وضعیت صحیح بدن تاثیر بسیار زیادی روی سلامت ستون فقرات دارد. فردی که عادت دارد هنگام ایستادن حالت قوز کرده به خود بگیرد و یا به عبارتی سر به زیر راه برود فشار روی ستون فقرات گردنی و نواحی پشت و شانه ها و عضلات اطراف آنها افزیش مییابد.و بیما دچار گردن درد خواهد شد. برای این فرد هر درمانی موقتی است مگر اینکه درمان تصحیح ستون فقرات نیز انجام شود و به بیمار طرز صحیح ایستادن آموزش داده شود . در ایستادن صحیح در کل بدن تنها ۴ عضله فعال خواهند بود در حالی که در ایستادن غلط عضلات فعال به حدود ۵۰ عضله افزایش مییابد. گرفتن وضعیت خاص نیاز به فکر کردن برای فعال کردن عضلات ندارد بلکه بدن به طور خودکار دستورات لازم را صادر میکند و فرد به راحتی به هر وضعیتی بخواهد در می آید مثلا از ایستاده به نشسته یا برعکس . لازم نیست شما فکر کنید چه عضلاتی را فعال نمایید تا بتوانید این تغییر حالت را به وجود آورید. وضعیتهای اصلی بدن ایستادن، نشستن و خوابیدن میباشد.

فهرست مطالب
ساختمان و عملکرد ستون فقرات
وضعیت بدن و تاثیر آن روی ستون فقرات
چرا انسان دچار کمردرد میشود
ورزش درمانی ستون فقرات
ورزشهای قابل توصیه در دردهای ستون فقرات
ورزشهای مفید و مضربرای بیماران مبتلا به کمردرد
ورزشهای ویلیامز
ورزشهای مفید و مضر برای بیماران مبتلا به کمردرد
الف : ورزشهای مضر برای بیماران مبتلا به کمردرد
ب : ورزشهای مفید برای بیماران مبتلا به کمردرد
منابع


تعداد صفحات : 16 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود