صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » عمران  »  دانلود مقاله خاکبرداری

دانلود مقاله خاکبرداری

دانلود تحقیق و مقالات رشته عمران و معماری با عنوان دانلود مقاله خاکبرداری در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۴۰ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.


خاکبرداری
خاکبرداری به ۲ روش انجام می شود : یکی خاکبرداری سطحی و دیگری خاکبرداری عمیق .
خاکبرداری سطحی بیشتر به منظور حفظ تعادل ساختمانهای ( بلند ) انجام می شود که در این روش ، حداقل ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر از خاکهای دستی روی سح زمین را بر می دارند .
اما خاکبرداری عمیق با توجه به خواست کارفرما در احداث زیرزمین برای بنا صورت می پذیرد .
وقتی عملیات خاکبرداری انجام می شود محل تماس بل لودر با خاک . دست خورده می شود که برای تراکم این خاک ، از غلطک محلی استفاده می‌شود که البته بهتر است قبل از آن ، از آب استفاده شود .
ـ جهت تعیین مقدار آب قبل از کوبش خاک ، بدین طریق عمل می کنیم : با داشتن سطح زمین و ضخامت ۱۵ تا۲۰ سانتیمتر خاک ، حجم خاک را بدست می آوریم . بعد با وزن مخصوص خاک ، وزن خاک را بدست آورده ، ۲۰ درصد این وزن را‌ آب می زنیم .( غلطک ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر متراکم می کند .)
ـ خاکبرداری در عمق به دلایل زیر انجام می شود :
۱) به عمق رفتن باعث رسیدن به مقاومت بهتر و بیشتر می شود .
۲) سربار باعث افزایش ظرفیت باربری است .
۳) طول گیرداری بیشتر ، باعث واژگونی کمتر می شود .
۴) قرار گرفتن پی رد عمق باعث می شود که تحت تأثیر یخبندان تخریب نشود .
۵) از فضای معماری زیر رمین هم استفاده می شود و..
ـ در خاکبرداری عمیق باید مواظب ریزش خاک بود .
چنانچه خاک بسیار ریزشی باشد و ساختمان همسایه هم وجود داشته باشد ، حدود یک تا ۵/۱ متری از دیوار همسایه خاکبرداری باید شود و خاک باقیمانده را بصورت شیارشیاری یعنی یک در میان خالی می کنیم . هر قسمت را که خالی می کنیم ، مهار می زنیم و بعد خاکهای بعدی را بر می داریم ومهار می زنیم .
البته یک در میان یا چند در میان بودن خاکبرداری : بستگی به نوع خاک و تشخیص مهندس مربوطه دارد .
در خاکبرداری عمیق ، برای مهار کردن ترانشه های خاکی ، یا از سپرهای مشبک و یا غیر مشبک استفاده می شود یا به تنهایی از المانهای افی و مایل استفاده می توان کرد .
اگر از المانهای افقی و مایل استفاده شود این المانها می تواند چوبی یا فلزی ( پروفیل ) باشد .
در المانهای چوبی برای گیردار کردن المانهای افقی و مایل از گچ استفاده می شود و در المانهای فلزی ، از جوش می توان استفاده کرد .
ـ در خاکبرداری نقطه شروع مهم است . این نقطه بهتر است از جایی شروع شود که سرباری وجود نداشته باشد . ضمن اینکه در موقع خاکبرداری در شروع کار ، جهت بیل نباید به سمت منزل همسایه باشد .

« در تصویر فوق نمونه ای از خاکبرداری نشان داده شده است . ضمن اینکه عملیات پی ریزی و اجرای ستونها نیز دیده می شود . درتصویر فوق ، از مهار ترانشه ها و نیز مهار دیوار همسایه بدلیل ریزشی نبودن خاک . اثری دیده نمی شود که البته بهتر است در جهت اطمینان دیوار همسایه و خاک اطراف ، مهار شود .»

« در تصویر بالا ، مهار دیوار همسایه فقط با استفاده از المانهای عمودی چوبی و بوسیله گچ کاری انجام شده است . البته مهار کامل با استفاده از المانهای مایل که به المانهای افقی و عمودی تکیه می کند ، صورت می پذیرد .»

« پی ریزی »
پی انواع مختلفی دارد که از آن جمله است پی گسترده و پی نواری .
برای پی های گسترده فقط باید ۳۰ تا۴۰ سانتیمتر از کل خاک را باید برداشت ولی در پی های نواری ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر از محل پی نواری را فقط کمی می کنیم و سعی می کنیم که ازخاک اطراف به عنوان قالب پی استفاده کنیم . اما گاهی اوقات به قالب نواری احتیاج است .
قالب بندی در پی ریزی بخاطر شکل دادن بتن و عدم اختلاط بتن با مصالح مجاور و جلوگیری از فرار آب بتن پی ( ایزوله کردن پی ) انجام می شود .
قالب های مورد استفاده عبارتند از : قالبهای چوبی ، فلزی ، قالب با مصالح بنایی و استفاده از جداره خاکی پیرامون پی کنی .
در قالبهای چوبی به روغن کاری احتیاج است تا آب بتن جذب چوب نشود و نیز قالب بعداً راحت تر جدا شود .
برای راحت تر جدا شدن قالب های فلزی از بتن ، حتماً باید روغن کاری نمود . قالب های فلزی راحت تر تنظیم می شود . در قالبهای فلزی نیاز به استفاده از مشمع برای جلوگیری ازنفوذ آب بتن به فلز نیست ؛( ولی گاهی اوقات در قالبهای چوبی از مشمع استفاده می شود .)
« در تصویر مقابل نمونه ای از قالب چوبی و قالب بندی ستونک دیده می شود .)
« در تصویر زیر ، قالب بندی راه پله با استفاده از قالب های چوبی مشاهده می شود . با دقت درتصویر قالبهای فلزی را نیز می توان مشاهده نمود .»

قالب های با مصالح بنایی محاسنی دارد و معایبی . از محاسن این قالب به موارد زیر می توان اشاره کرد : پایداری قالب ، جدا کردن آجرها بعد از گرفتن پی ، تنظیم راحت تر این نوع قالب ها نسبت به قالبهای چوبی و فلزی . از معایب قالبهای با مصالح بنایی یکی این است که آب بتن توسط آجر فشاری جذب می شود . البته راه حلی که دارد استفاده از مشمع است . عیب دیگر ، اشغال فضای زیاد است .
قبل از بتن ریزی پی : بتنی روی سطح خاک به ضخامت ۵ الی ۱۵ سانتیمتر ریخته می شود که به بتن مگر معروف است که عیار سیمان آن کم است .

« در تصویر فوق ، اجرای قالب پی با مصالح بنایی ( آجر ) مشاهده می شود .»
عیار سیمان بتن مگر kg/m3 150 تا kg/m3 200 است ، یعنی مقاومت فشاری بتن مگر ۱۰۰ تا kg/m3 150 است . اجرای بتن مگر با نظافت بدلایلی صورت می پذیرد : عدم اختلاط بتن پی با کف ( خاک ) و جذب آب بتن توسط خاک ، ایجاد سطحی صاف و هموار جهت اتکای قالبها در صورت وجود قالب ، ایجاد سطحی هموار جهت اتکای قفسه آرماتور پی ها .
پس از اجرای بتن مگر درون پی . نوبت به آرماتور گذاری می رسد .
قفسه آرماتور از زیر باید یک پوششی داشته باشد و با بتن مگر فاصله داشته باشد . از نظر اجرایی پوشش زیری برای آرماتورهای پایینی از cm 7 تا cm 10 در نظر گرفته می شود .


تعداد صفحات : 40 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود