دانلود مقاله ارزیابی سطوح شیبدار قسمتی از تپه ها

The paper evaluates the part of the hill slopes

دانلود مقاله ارزیابی سطوح شیبدار قسمتی از تپه ها

چکیده:
زمین لغزش از بلایای طبیعی است که خسارات قابل توجهی در کشورهای مختلف دنیا و از جمله در کشور ما به جای گذاشته است. هر ساله زمین لغزش ها در بسیاری از مناطق دنیا، بویژه در کشورهای کوهستانی، زمین لغزش های (Land Slide) بسیاری روی می دهد که پیامدهای آن، خسارات جانی و مالی زیادی است.
طرح راهبردی ارزیابی پایداری سطوح شیبدار تپه های زیبا شهر گرگان با هدف شناخت عوامل مؤثر بر ناپایداری ترانشه های منطقه مورد بحث، بستری را جهت ارائه راهکارهای پایدار سازی ارائه می نماید. بدین منظور ساختارهای زمین‌شناسی و ژئوتکنیکی گستره طرح مورد مطالعه قرار گرفت.
بمنظور پیش بینی دقیق تر سطح گسیختگی و ارائه راهکارهای مناسب پایدار سازی، آنالیزهای متعددی توسط نرم‌افزار عددی PLAXIS بر روی مقاطع مشخص شده انجام گرفته است. با توجه به نتایج این تحلیلها و با درنظرگرفتن امکانات موجود اجرایی در محل، راهکارهای زیر جهت پایدارسازی ترانشه پیشنهاد می‌گردد.
– در دامنه مشرف به شیب شیروانیها زهکشهای سطحی برای جمع‌آوری و هدایت آبهای ناشی از بارندگی به بیرون از حریم شیبها احداث شوند.
– کاهش زاویه شیب و ایجاد برم با عرض و شیب مناسب در ترانشه ها و نظارت مداوم بر برمهای ایجاد‌شده از طریق جمع‌آوری واریزه‌ها به طور مرتب از روی برمها و هدایت آبهای ناشی از بارندگی از روی دامنه و برمها به محلهای مناسب.
– شیب بندی و شیار بندی اطراف بنحوی اجرا شود که از تجمع و نفوذ آبهای سطحی به زیر پی ساختمانهای موجود جلوگیری شده و در مواردیکه احتمال نفوذ آب از بالادست وجود دارد با طرح زهکشهای مناسب، از نفوذ و تجمع آب در محدوده زیر پی و اطراف بناها جلوگیری شود.
– تبدیل شدن مناطق پر خطر به فضای سبز و محل های تفریحی به منظور افزایش پایداری شیب و اجتناب از ساخت سازه های بلند و در صورت ضرورت تدوین دستور العملی جهت ساخت سازه هایی با تعداد طبقات محدود.
– باید تمهیداتی فراهم کرد که از اشباع شدن خاک به علت رطوبت غیر منتظره جلوگیری شود. این رطوبت ممکن است ناشی از عواملی نظیر لوله های آبرسانی شکسته، نشت از لوله های فاضلاب، نشت از مخازن آب و … باشد که باعث از بین رفتن مقاومت خاکهای لسی منطقه شود و ممکن است خسارات قابل ملاحظه ای به وجود آورد.
نتایج مقاله فوق اهمیت مطالعات ژئوتکنیکی را در مقاله‌های حیاتی و عمرانی کشور بازگو می‌نماید که امید است با گذشت زمان این مشکل حل گردد و از خسارت ناشی از آن جلوگیری بعمل‌آید، انشاء‌ا….

واژه های کلیدی: منطقه زیبا شهر گرگان، شیب شیروانی، پایدارسازی، روشهای عددی، نرم افزار PLAXIS ،ژئوتکنیک ، مکانیک خاک.

مقدمه
در ایران سالانه تعداد زیادی زمین لغزش به ثبت می رسد که با توجه به زیانهایی که به این ترتیب و بر اثر لغزش زمین به وجود می آید، شناسایی و بررسی توده های لغزشی و انجام تحلیل پایداری به منظور ارائه راهکارهای پایدارسازی آن ضرورت می یابد. زمین لغزش سیمره در رشته کوه زاگرس یکی از بزرگترین و کمیاب ترین زمین لغزش های جهان می باشد که در زمان ماقبل تاریخ اتفاق افتاده است. همچنین زمین لغزش های ناشی از زلزله خرداد ۱۳۶۹ منجیل در شمال ایران با ۲۰۰ کشته و مدفون شدن روستاهای فتلک و گلدیان به همراه اهالی آنها و نیز زمین لغزش های ناشی از بارندگیهای سنگین سال ۱۳۷۲ در گیلان با ۶ نفرکشته و ویران شدن بیش از ۱۶۰۰ خانه مسکونی، از جمله زمین لغزش های مهم در ایران به شمار می آیند که موجب توجه بیشتر مجامع علمی به این پدیده گردید.
جالب توجه است که با وجود پیشرفت های زیادی که در تجزیه و تحلیل مکانیسم زمین لغزش ها انجام گرفته است، هنوز نمی توان زمان وقوع یک زمین لغزش را پیشگویی کرد. نخستین نشانه ای که لغزش زمین را در آینده ای نزدیک بازگو می کند، ترکهای سطحی است که در بخش بالایی شیبها، موازی راستای دامنه بوجود می آیند و بطور فزاینده ای گسترش می یابند. با پر شدن تدریجی آبهای سطحی در این ترکها، توده ی خاکی یا سنگی ضعیف تر می شود، نیروی رانش افقی افزایش می یابد و لغزش زمین آغاز می شود. از آنجا که گسیختگی در توده سنگ ممکن است به تدریج و به صورت پیشرونده روی دهد، بنابراین تنش برشی میانگین که به مقدار زیادی از مقاومت برشی توده سنگی – خاک بیشتر است، می تواند لغزش زمین را موجب شود.
با توجه به این مسئله که بررسی و تحقیق پیرامون گسیختگی توده خاک موضوعی مرتبط با زمین شناسی و مهندسی ژئوتکنیک است و نیازمند به فعالیت مشترک مهندسین زمین شناس و ژئوتکنیک دارد، توجه به ویژگی های زمین شناسی و شرایط جغرافیایی منطقه غیر قابل اجتناب است. اما از آنجایی که این بررسی از جنبه های کاربردی مورد توجه قرار گرفته است، بررسی کلیه فاکتورهای زمین شناسی و ژئوتکنیک لزوماً در راستای یک هدف قرار می گیرد و آن تأثیر گذاری کلیه این مطالعات در برنامه ریزی جهت سرمایه گذاری های عمرانی آتی است.
نادیده گرفتن راهکارهای پیشنهادی جهت پایدار سازی باعث از دست رفتن عملکرد در نظر گرفته شده برای آن شیب و یا حتی باعث از دست رفتن جان عده ای انسان می گردد.
تبدیل مناطق شیبدار به مناطق مسکونی و ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی بر روی شیروانی ها، به منظور احداث راه، ساختمان و… و بطور کلی بر هم زدن توپوگرافی زمین، سبب ایجاد زمین لغزش های بسیار می گردد که پیامدهای آن، خطرات جانی و مالی برای ساکنان مستقر بر روی اینگونه شیروانی ها، دیرکردهای ناخواسته و افزایش هزینه برای فعالیتهای عمرانی است. لذا با توجه به زیان هایی که به این ترتیب و بر اثر لغزش زمین به وجود می آید، شناسایی و بررسی توده های لغزشی و انجام تحلیل پایداری به منظور ارائه راهکارهای پایدارسازی آن ضرورت می یابد.
منطقه زیبا شهر گرگان که در امتداد شمال به جنوب واقع شده است به دلیل برخورداری از لطافت هوا و شرایط اقلیمی بسیار مناسب و وجود پوشش گیاهی زیبا، مورد توجه بسیار زیاد قرار گرفته و این عوامل سبب انتخاب این منطقه جهت سرمایه گذاری های عمرانی توسط بخش های دولتی و خصوصی گردیده است.
ایجاد ساخت و سازهای بی رویه مجموعه های خدماتی عمومی، واحدهای ویلایی و حتی آپارتمانی بدون توجه به شرایط زمین شناسی و ژئوتکنیکی و مکانیزم لغزش لایه های زمین و بطور کلی پایداری گستره طرح مورد بررسی، شرایطی را فراهم آورده که عملاً ادامه ساخت و ساز در این منطقه را بدون توجه به عوامل فوق غیر ممکن می سازد.
جمع آوری اطلاعات و انجام مطالعات از ابتدا هدفمند بوده و در زمینه های اصلی و تأثیرگذار انجام شده اند به طوری که به روند سیاست گذاری و تصمیم گیری یعنی تدوین اهداف، راهبردها و سیاست ها کمک نماید. اهمیت مقاله از جنبه مسائل اقتصادی و ایمنی و موقعیت مقاله از لحاظ راههای دسترسی و امکانات موجود، لزوم توجه به منطقه را ایجاب می کند.
بدین منظور ساختارهای زمین‌شناسی و ژئوتکنیکی گستره طرح مورد مطالعه قرار گرفت و در جهت درک هر چه بهتر دلایل بروز ناپایداری، عملیات صحرائی و آزمایشگاهی نسبتاً جامعی شامل آزمایشات محلی و حفر چاههای دستی و ماشینی بهمراه نمونه‌برداری در محدوده طرح انجام شده است. از اطلاعات ژئوتکنیکی مربوط به احداث تعداد ۲۹ گمانه در محلهای موردنیاز در محدوده طرح با عمقهای مختلف و پیمایشهای محلی استفاده شده است.
این تحقیق در پی آن است که با شناسایی محدوده مورد مطالعه، عوامل مؤثر در ناپایداری شیب ها را مورد بررسی قرار داده و سپس با استفاده از نرم افزار Plaxis به تحلیل پایداری شیب ها بپردازد و در صورت ناپایداری، راهکارهایی را جهت برطرف کردن آن ارائه دهد.


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 50

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط