صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » دانلود رایگان  »  تعیین نوع پوست و نکاتی مهم در مورد بهداشت پوست

تعیین نوع پوست و نکاتی مهم در مورد بهداشت پوست


تعیین نوع پوست و نکاتی مهم در مورد بهداشت پوست

تعیین نوع پوست
برای آنکه بتوانید به بهترین وجه از پوست خود مراقبت کنید لازم است ابتدا نوع آن را تشخیص دهید. نوع پوست شما به میزان تولید چربی بستگی دارد. ژن، رژیم، عوامل استرس زا، دارو و حتی مراقبت های پوستی روی تولید چربی پوست موثر می باشند . برای اینکه نوع پوست خود را تشخیص دهید از خودتان تست پوست بگیرید. برای اینکار صورت را شسته و به آرامی خشک کنید سپس مقداری کاغذ نازک یا دستمال مخصوص پاک کردن شیشه عینک برداشته و روی نقاط مختلف صورت فشار دهید .
اگر پوست شما “چرب” باشد کاغذ خواهد چسبید ، نقاط چرب را برداشته و آن قسمت را پاک می کند. اگر کاغذ نچسبید یا هیچ نقطه چربی را جمع نکرد پوست شما “خشک ” است. اگر کاغذ در نقطه (T-Zone) پیشانی، بینی ،چانه چسبید پس شما پوست “مختلط”(نرمال) دارید. حدود % ۷۰ خانم ها پوست مختلط دارند.

تعیین نوع پوستاگر کاغذ در این نقطه ها بچسبد پوست شما “چرب” است: نقطه شماره ۱-۲-۳-۴-۵ تصویر بالا
اگر کاغذ در این نقطه ها بچسبد پوست شما “مختلط” است: نقطه شماره ۱-۲-۳ تصویر بالا
و اگر کاغذ بر هیچ یک از نقاط صورت شما نچسبد پوست شما “خشک” است
نکاتی مهم در مورد بهداشت پوست :
– از خستگی زیاد، کم خوابی ، استرس و عصبانیت بپرهیزیم .
– از اخم کردن ، انداختن چین و چروک و کشیدن پوست صورت خودداری کنیم .
– هنگام حرف زدن و فکر کردن به عضلات صورت فشار نیاوریم .
– اگر هنگام نگرانی ، هیجان ، تفکر و … عضلات چهره را به شکل خاصی تغییر دادهایم ، به محض آن که متوجه شدیم ، وضع عادی به صورت خود بدهیم .
– آشامیدن ۸-۵ لیوان آب در طول روز باعث شفاف شدن پوست شده ، سموم را از بدن دفع میکند(در صورت کشش بدن به آب).
– از مواد غذایی سرشار از ویتامین ، غذاهای کم چرب و تازه، میوه ، سبزی و لبنیات استفاده کنیم .
– افزایش و کاهش متناوب وزن اثر نامطلوبی بر پوست خواهد داشت، بنابراین مراقب وزن خود باشیم .
– از لوازم آرایشی که باعث اختلال در فعالیت های طبیعی پوست میشود، کمتر استفاده کنیم .
– اشعه ماوراء بنفش و نور خورشید، موثرترین عامل در ایجاد پیری و لکهای پوستی است .
– هرگز بدون استفاده از کرمهای ضد آفتاب متناسب با نوع پوست خود و با (SPF) ضریب محافظت در برابر آفتاب بالای ۱۵ در معرض تابش نور آفتاب قرار نگیریم، زیرا باعث ایجاد مشکلات پوستی از جمله خشکی پوست ، سوختگی و سرطان پوست میشود .
-هر نوع ضدآفتاب با هر (SPF) ضریب محافظت در برابر آفتاب ، بیشتر از سه ساعت روی پوست موثر نیست و باید بعد از ۳ ساعت مجدداً استفاده کنیم.
– بیشترین مقدار اشعه خورشید در فاصله زمانی ۱۱ صبح تا ۳ بعدازظهر به زمین میرسد. بهتر است در این فاصله زمانی از قرار گرفتن مستقیم در برابر اشعه آفتاب خودداری کنیم .
– برای حفاظت کامل پوست در برابر تشعشات مضر نور خورشید، علاوه بر مصرف کرم های ضد آفتاب از پوششهایی مانند کلاه، لباس های آستین دار و دستکش استفاده کنیم .
– در صورت داشتن پوستی چرب، هرگز بدون مشورت با پزشک یا متخصص پوست از هر صابونی برای شستن صورت خود استفاده نکنیم زیرا صابونهایی که مواد قلیایی بالایی دارند میتوانند سبب آسیب شدید پوستی شوند .
– گرد و غبار و دودی که در پایان روز روی پوست مینشیند هر شب با کمک مواد پاک کننده کاملاً تمیز کنیم و سپس کرم مرطوب کننده مصرف نماییم .
– در صورت بروز هرگونه تغییر در شکل و قوام پوست و خالهای پوستی ، بلافاصله به متخصص پوست مراجعه کنیم .
– بعد از سن ۳۰ سالگی، برای جلوگیری از پیدایش تغییرات سنی غیرقابل برگشت، حتماً از کرمهای مناسب و حافظ قوام پوست صورت و دور چشم و لب استفاده کنیم .
– فقط از محصولات آرایشی – بهداشتی شناخته شده و معتبر استفاده کنیم.
– در صورت حساسیت وخارش پوست به دنبال مصرف محصولات آرایشی _ بهداشتی ، مصرف آن را متوقف نماییم و از محصول ملایم تری استفاه کنیم .
– هرگز بدون شستن آرایش صورت به رختخواب نرویم، زیرا خوابیدن با صورت آرایش کرده، علاوه بر فشار بر پوست و پیری زودرس سبب پف آلود نمودن پوست صورت در صبح روز بعد نیز میشود .
– بعد از تعریق و انجام فعالیتهای ورزشی حتماً استحمام کنیم، تا چربی، مواد سمی و دفعی ناشی از تعریق پوست شسته شوند و سپس از یک مرطوب کننده مناسب برای بازگرداندن رطوبت به پوست استفاده کنیم،
– در صورت داشتن پوست خشک ، بهتر است از کرمهای چرب کننده نیز استفاده نمایید .