صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » اقتصاد  »  دانلود تحقیق و مقاله درباره بانکداری الکترونیک

دانلود تحقیق و مقاله درباره بانکداری الکترونیک

دانلود تحقیق و مقاله درباره بانکداری الکترونیک
مقدمه
در دهه اخیر رشد شتابان فناوری اطلاعات و توسعه شبکه های ارتباطی افق تازه ای در مقابل بازارها وبخش های مالی گشوده است ظهور روشهای نوین پردازش وانتقال اطلاعات و همچنین ایجاد پایگاه های بزرگ اطلاعاتی موجب افزایش کارایی و بهره وری سرعت در برقراری ارتباطات و کاهش هزینه های عملیاتی در سازمانها گردیده و به عنوان عامل اصلی ایجاد برتری در عرصه بازارهای مالی رقابتی چشم انداز بخش مالی را متحول ساخته است.
در چند سال اخیر بحث فناوری اطلاعات و اضافه شدن پیش فرضeبه برخی فعالیتها مانند(دولت الکترونیک-تجارت الکترونیک-…)بسیار فراگیر شده است دلیل عمده این فراگیری مزایای هزینه ای و درامدی اینگونه مبادلات است مشتریان از انتخابهای بیشتری برخوردار می شوند فروشندگان سریعتر سفارش کالا یا خدمات خود را دریافت می کنند وهزینه انجام مبادلات کاهش می یابد که در نهایت موجب افزایش تقاضا و اشتغال می گردد استفاده از پدیده تجارت الکترونیک –علاوه بر شرکتهای تجاری –در میان بانکها نیز در حال گسترش می باشد به عبارت دیگر ارایه خدمات بانکی توسط شبکه صورت می گیرد این پدیده شکل های جدیدی از رقابت را میان بانکها ایجاد کرده لذا بانکها ناچار هستند جهت قرار گرفتن در خط توسعه خود را با شکل جدید بانکداری همگام سازند .
به همین منظور در این مقاله سعی شده است پس از اشاره مختصری به مبحث فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش ان در بانکداری به مباحثی از قبیل بانکداری الکترونیک در ایران و جهان مشکلات توسعه بانکداری و شیوه های نوین بانکداری الکترونیکی بپردازیم.

انقلاب دیجیتال ICT
صنعتITجهان هزاره سومپس از میلاد را با چنان تحولات عمیقی مواجه کرده است که می توان از ان به عنوان *انقلاب دیجیتالی*نام برد.این دگرگونی در شیوه های زندگی بشر تا جایی پیش رفته است که دولتمردان جوامع را به فکر اداره الکترونیکی امور کشور واداشته است .فناوری اطلاعاتITبه عنوان محور توسعه و به منظور استقرار نظام اطلاع رسانی جهانی در حال گسترش و مطرح شدن می باشد.نگرش به فناوری اطلاعات و روند ان در کشورهای پیشرفته دنیا دلالت بر سرعت و وسعت گسترده روند تغییرات این فناوری دارد به گونه ای که به تحولات شگرفی در ساختار های بنیادین ارتباطی جوامع منجر خواهد شد و عدم توجه به این حرکت جهانی و بستر های رشد و شکوفایی فناوری اطلاعات ما را از ارتباط جهانی حذف و وادار به تقلید کورکورانه در به کارگیری ان خواهد کرد.

امروزه ما در عصر الکترونیک زندگی می کنیم عصری که اطلاعات با سرعت نور از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می شوند.
عصر اطلاعاتی امروز به طور فزاینده ای در حال شکل دادن مجدد ادراک و عقاید از جامعه-سازمان-ارتباطات-مدیریت و اموزش است این تغییرات به صورتی است که عده ای این عصر را عصر شوک اطلاعاتی بنامند.
بحث توسعهITبه عنوان یک ضرورت با رویکردی نوین نسبت به بهره برداری از اطلاعات در تمامی بخشها مورد توجه خاص قرار گرفته و نهادینه سازی فرهنگ استفاده از ITاز گامهای اساسی محسوب می شود.

در دنیای کنونی سرعت رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات به حد حیرت اوری رسیده است امروزه پردازش-انتقال و بازده اطلاعات دیجیتال در هر زمان و هر نقطه و به هر صورت فقط با فشار دکمه ای قابل بازیافت ودسترسی است از جمله زمینه هایی که این سرعت در پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات انرا درخواهد نوردید بانکداری است.زمینه ای که اولین نتیجه ان از بین رفتن برخی از وظایفی است که شعب بانکها به طور معمول انجام می دهند .در این راستا سیستم اتوماسیون بانکی نه تنها شامل بانک با مشتری یا مشتری با بانک می شود بلکه کل چرخه تجارت را در بر می گیرد به گونه ای که روابط تمام الکترونیک مشتری با موسسه و موسسه با موسسه برقرار خواهد بود .
خدمات پایاپای خودکار بانکی-ماشین های تحویلداری خودکارATM-انتقال الکترونیکی وجوه پایانه های فروش POS-انتقال الکترونیک وجوه و کارتهای هوشمند نمونه هایی از تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بانکداری می باشند.

بانکداری الکترونیکی
تجارت الکترونیک از بهترین نمونه های به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد اقتصادی است استفاده از این فناوری موجب رشد و توسعه اقتصادی –بهبود کارایی تجاری و تسهیل همگرایی کشورها و بویژه کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی شده است .فناوری اطلاعات و ارتباطات امکان افزایش قابلیت رقابت پذیری بنگاه ها را فراهم ساخته و به ایجاد مشاغل جدید می انجامد تجارت الکترونیک دامنه گسترده ای است که عوامل ان بانکداری –گمرک-E_MONEY-و اعتبارات اسنادی الکترونیکی *E-DOCUMENT*می باشند.
در این شیوه بانکداری نه تنها خدمات اساسی نظیر ارایه صورتحسابهای بانکی –انتقال وجوه و پرداخت صورتحسابها-بلکه تقاضای دریافت وام و کارت اعتباری –معاملات ارزی –افتتاح حسابهای جدید و عملیات واسطه گری-اعتباری و خدمات بیمه نیز انجام می گردد.دسترسی سریع به خدمات -قابلیت دسترسی در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز و مستقل از محل مشتری –شفافیت خدمات الکترونیکی-منجر به رقابت بیشتر میان بانکها شده است.در بخش بانکداری-نواوری های جدیدی چون:پول های الکترونیکی و پلاستیکی-پایانه های انتقال پول الکترونیک-پایانه های دریافت/پرداخت اتوماتیک پول-سیستمهای امتیازدهی به اعتبار و بانکداری اینترنتی ۲۴ ساعته –تحول عظیمی را در این بخش ایجاد کرده است.به این ترتیب در تجارت امروز نیز بانکها نقش اساسی را در عرصه بین الملل-بین بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک ایفا می کنند. به این ترتیب مفهوم بانکداری عوض گردیده و بانکها واسطه بین سرورها و سیستم های خدماتی و کاربردی کارتهای اعتباری و حسابهای الکترونیک و مشتریان خواهند بود.

تاریخچه بانکداری نوین
کاربرد فناوری های ارتباط الکترونیکی در بخش بانکداری برای اولین بار در سیستم های پرداخت بین بانکی و با استفاده از سیستم پرداخت FED WIREشروع گردید.در سال ۱۹۱۸ در امریکا-۱۲ بانک فدرال رزرو –حسابهای بانکی خود را با به کارگیری سیستم تلگراف اجاره ای به هم متصل نموده و تسویه الکترونیک حسابها را اغاز کردند این وسیله از ان جهت با اهمیت است که باعث کاهش فاصله ها شده به طوری که دستورالعمل های مختص تلگرافی برای تعدیل تراز های بانک مرکزی جایگزین ارسال فیزیکی پول و سکه گردید.این سیستم های پرداخت الکترونیکی بین بانکی در دهه های گذشته توسعه یافته اند.فناوریهای کامپیوتری و ارتباطات الکترونیکی با این سیستم های پرداختی مرتبط گشته و به گونه ای روش مکمل فعالیت بانکها شده است.از سوی دیگر با توجه به اینکه مبادلات پولی ومالی جز,لاینفک مبادلات تجاری است از این رو همگام با گسترش حجم تجارت الکترونیکی جهانی –نهادهای پولی و مالی نیز به منظور پشتیبانی و تسهیل تجارت الکترونیک به طور گسترده ای به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات روی اورده اند.در نتیجه طی چند دهه اخیر سیستمهای پرداخت الکترونیکی به تدریج در حال جایگزینی با سیستمهای پرداخت سنتی می باشند. در این میان بانک ها نیز با حرکت به سوی بانکداری الکترونیک و عرضه خدمات مالی جدید نقش شایان توجهی در افزایش حجم تجارت الکترونیکی داشته اند. با گسترش شبکه جهانی اینترنت و عمومیت یافتن دسترسی به ان راه های عرضه خدمات بانکی نیز متحول شده و پدیده هایی نظیر internet banking-mobile bankingوcyber bankingدر حوزه بانکداری به منصه ظهور رسیده اند.

تعریف بانکداری الکترونیکی
ساده ترین تعریف از بانکداری الکترونیکی استفاده از کانال های تحویل الکترونیکی خدمات بانکداری است و در واقع زیر گروه تامین مالی الکترونیکی است. بانکداری اینترنتی زیر گروه بانکداری الکترونیکی است که به وسیله اینترنت صورت می گیرد. واژه معاملات در بانکداری الکترونیکی نیز برای تمایز استفاده از خدمات بانکی از صرف ارایه اطلاعات بکار می رود.

فهرست
مقدمه
ICTانقلاب دیجیتال
بانکداری الکترونیکی
تاریخچه بانکداری نوین
تعریف بانکداری الکترونیکی
خدمات بانکداری الکترونیکی
نقش بانکداری الکترونیکی در جامعه
نقش بانکداری الکترونیکی در کسب و کار
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت بانکداری
ابزارهای بانکداری الکترونیک
چک الکترونیکی e-check
مزایای چک الکترونیک
کارت پول
تقسیم بندی کارت پول
مزایای استفاده از کارت پول از دیدگاه مشتریان
مزایای استفاده از دیدگاه فروشندگان
مزایای استفاده از دیدگاه بانکها
مزایای استفاده از دیدگاه اقتصاد داخلی
ATM: ماشین های اتوماتیک دریافت و پرداخت وجه
MONEY BANKING : پول الکترونیک
مزایای استفاده از پول الکترونیکی درمبادلات:
معایب استفاده از پول الکترونیکی در مبادلات
MOBILE E-BANKINGبانکداری الکترونیکی موبایل:
استانداردها و پروتکل های مورد استفاده در بانکداری موبایل
بانکداری موبایل در ایران
INTERNET BANKINGبانکداری اینترنتی:
سطوح بانکداری اینترنتی
دلایل رشد صنعت بانکداری اینترنتی
مزایای بانکداری اینترنتی
ارکان بانکداری الکترونیک در ایران
سیستم تسویه بین بانکی مبادلات ارزی
شبکه سوییفت
برنامه های اتی سیستم بانکی کشور برای رسیدن به استانداردهای بین المللی
مراحل برنامه توسعه نظام پرداخت در ایران
تنگناها و مشکلات و چالش های بانکداری نوین و خدمات نوین
تنگناها و مشکلات بانکداری الکترونیک در ایران
منابع


تعداد صفحات : 42 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود