صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » کامپیوتر و IT  »  تحقیق طرح استفاده فراگیر از سیستم عامل لینوکس در کشور ( در مواجهه با چالشهای پیش رو)

تحقیق طرح استفاده فراگیر از سیستم عامل لینوکس در کشور ( در مواجهه با چالشهای پیش رو)

دانلود تحقیق و مقالات رشته کامپیوتر با عنوان دانلود تحقیق طرح استفاده فراگیر از سیستم عامل لینوکس در کشور ( در مواجهه با چالشهای پیش رو) در قالب ورد و قابل ویرایش و در ۲۴ صفحه گرد آوری شده است. در زیر به مختصری از آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است.

تحقیق طرح استفاده فراگیر از سیستم عامل لینوکس در کشور ( در مواجهه با چالشهای پیش رو)

عنوان تحقیق:
طرح استفاده فراگیر از سیستم عامل لینوکس در کشور ( در مواجهه با چالشهای پیش رو)

مقدمــه
در هر کامپیوتر، حداقل یک سیستم عامل وجود دارد. سیستم عامل مهمترین برنامه نصب‌شده در کامپیوتر است که وظایف اصلی ذیل را برعهده دارد :
• مدیریت و سازماندهی برنامه‌ها، پرونده‌ها و نرم‌افزارها
• راه‌اندازی، مدیریت و بکارگیری سخت‌افزار
• برقراری ارتباطات بین استفاده کننده کامپیوتر، نرم‌افزار و سخت‌افزار
مدیریت و سازماندهی ارتباط با شبکه

چالشها و تهدیدهای ناشی از فقدان یک سیستم عامل مطلوب در کشور :
چالش اقتصادی: استفاده از رایانه و شبکه‌های رایانه‌ای در کشورهای مختلف دنیا و ازجمله در ایران، به سرعت در حال رشد و گسترش است. برای استفاده از هر رایانه نیز حداقل یک سیستم عامل باید روی آن نصب شده باشد. بنابراین تعداد کاربران رایانه، حداقل سیستم‌عاملهای مورد نیاز در یک کشور را تعیین می‌کند.
در مرجع ]۱[  رشد تعداد کاربران اینترنت در دنیا مشخص شده است. همانطور که در این مرجع بیان شده، تعداد کاربران جهانی شبکه رایانه‌ای از کمتر از ۲۰ میلیون نفر در سال ۱۹۹۵ میلادی به حدود ۱۰۰ میلیون نفر در سال ۱۹۹۷ میلادی و ۴۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ میلادی رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۰۵ میلادی به حدود یک میلیارد کاربر برسد.
در کشور ما نیز تعداد کاربران شبکه‌های اطلاع‌رسانی و اینترنت از ۸/۱ میلیون نفر در سال ۱۳۸۰ به ۶ میلیون نفر در سال ۱۳۸۲ رسید که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۸۴ به ۱۹ میلیون نفر برسد.]۲[ بنابراین درصورتی که سیستم عامل ویندوز، سیستم عامل اصلی در کشور باشد و با عنایت به لزوم پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و رعایت حقوق مالکیت معنوی و تعهدات بین‌المللی، سالانه هزینه هنگفتی باید صرف خرید نرم‌افزار و مجوزهای استفاده از آنها بشود. جدول (۱)  هزینه‌های پایه ویندوز و نرم‌افزارهای اصلی نوشته‌شده تحت آن را نشان می‌دهد]۳[ (قیمتها از سایت Amazon در تیرماه ۸۳ اخذ شده است).

ردیف نام نرم افزار قیمت به دلار
۱Windows XP Professional$ ۲۷۹٫۹۹
۲Office 2003$ ۴۲۹٫۹۹
۳Windows 2000 Advanced server (25 client)$ ۳,۶۷ ۶٫۹۵
۴McAfee Antivirus 2004 (version 8)$ ۳۹٫۸۸

جدول ۱: هزینه‌های پایه ویندوز و نرم‌افزارهای اصلی نوشته‌شده تحت آن

جدول فوق نشان می‌دهد که هر کامپیوتر حداقل ۷۱۰ دلار باید صرف نرم‌افزارهای اصلی (Windows+office) کند. هزینه نرم‌افزار سرور که در سازمانها و شرکتها مورد نیاز است بر تعداد کامپیوترهایی که به سرور وصل می شوند تقسیم می شود، بنابراین برای محاسبه هزینه به ازای هر کامپیوتر باید هزینه نرم افزار سرور یعنی مبلغ۹۵/۳٫۶۷۹ دلار تقسیم بر ۲۵ گردد که بیش از ۱۷۴ دلار می‌شود. با فرض اینکه ۵۰% کامپیوترهای موجود در کشور نیاز به امکانات شبکه داشته باشند، حداقل هزینه متوسط نرم‌افزار به ازای هر کامپیوتر ۵/۷۸۳ دلار خواهد شد. اگر بخواهیم در یک سال برای کلیه ۱۹٫۰۰۰٫۰۰۰ کامپیوتر پیش‌بینی شده نرم‌افزار بخریم، هزینه آن برابر ۱۴٫۸۸۶٫۵۰۰٫۰۰۰ دلار خواهد شد. به عبارت دیگر سود یک سال درآمد نفت کشور را باید صرف خرید نرم‌افزار بنماییم. اگر فرض کنیم تا ۵ سال بعد از آن نیاز به ارتقا نرم‌افزارها نباشد هزینه متوسط سالانه نرم‌افزار حداقل ۲٫۹۷۷٫۰۰۰ دلار در سال خواهد شد. بنابراین به طور متوسط حدود ۳ میلیارد دلار در سال صرف خرید نرم‌افزار خواهد شد.( این برآورد حداقل هزینه مورد نیاز است، جهت صحت این ادعا کافیست هزینه ۵/۷۸۳ دلار به ازای هر کامپیوتر در ایران را با هزینه حدود ۶۰۰۰ دلار به ازای هر کامپیوتر از ۲/۱ میلیون کامپیوتر موجود در ادارات دولتی تایوان مقایسه کنید)]۴[
چالش امنیت : گسترش شبکه‌های رایانه‌ای در سطح دنیا و امکان ارتباط همه کامپیوترها به یکدیگر، پتانسیل نفوذ به هر کامپیوتر از هر جای دنیا را فراهم نموده است. وجود نقطه ضعف یا آسیب‌پذیری در سیستم عامل، راه نفوذ رایج‌تر و در دسترس‌تری را در اختیار مهاجمین قرار می‌دهد. بر این اساس، امنیت سیستم عامل به منزله مهمترین مولفه در امنیت اطلاعات و شبکه‌های رایانه‌ای محسوب می‌شود. وجود ارتباطات و اتصالهای رایانه‌ای گسترده، مسئله جدی امکان جاسوسی الکترونیکی به نفع سازندگان سیستم عامل و قدرتهای سیاسی حاکم بر آنها را مطرح می‌سازد. از نظر فنی، فناوری فعلی به شکل ساده‌ای امکان اجرای برنامه در محیط طرف مقابل در یک اتصال الکترونیکی را فراهم آورده است.]۴[
درصورت بی‌توجهی به این مسئله بخشی از مشکلات امنیتی متصور به شرح ذیل است :
• شنود هوشمندانه
• واکشی تدریجی یا مقطعی اطلاعات
• خرابی برنامه‌ریزی‌شده تدریجی یا به یک‌باره
• ویروسهای رایانه‌ای
• بدست‌گرفتن کنترلهای رایانه‌ای
• مختل کردن کلیه ارتباطات در شبکه‌های رایانه‌ای
• جایگزینی اطلاعات غلط در سیستمهای نرم‌افزاری حساس
• مختل کردن برنامه‌های کاربردی به ویژه سیستمهای نرم‌افزاری پشتیبان تصمیم
• ایجاد اختلال اقتصادی از طریق تغییر یا خراب کردن اطلاعات بانکها، سیستمهای مالی و اعتباری
• مختل کردن عکس‌العملهای نظامی از طریق تخریب یا فریب سیستمهای اداری و نظامی
اگر سیستم عامل ویندوز، سیستم عامل اصلی در کشور باشد، مسئله امنیت بسیار جدی است. بنا بر گزارشهای رسیده سیستم عامل ویندوز و سایر نرم‌افزارهای تولیدی مایکروسافت بیشتر در معرض خطر ویروسها و هکرها قرار دارند و بسیاری از کشورها معتقدند که ایالت متحده با منافذ وکانالهای مخفی طراحی شده در این سیستم عامل، اهداف جاسوسی خود را برآورده می‌کند. مشکلات امنیتی ویندوز وقتی به نقطه اوج رسید که در سال ۱۹۹۹ یک متخصص رمزنگاری کانادایی در آمریکا ، یک ویژگی NSAkey مرتبط با سازمان امنیت ملی (آمریکا) National Security Agency Key) را در ویندوز پیدا کرد و اعلام کرد که ایالات متحده می‌تواند با جمع‌آوری سیگنال‌های الکترونیکی از سر تا سر جهان و پردازش دقیق آنها جاسوسی کند. هر چند مایکروسافت این ویژگی را بی‌ضرر اعلام کرد اما تضمینی برای این امر وجود ندارد]۵[.
اهمیت مطالب فوق وقتی روشن می شود که توجه کنیم:بدون امنیت اطلاعات، امنیت سیاسی اقتصادی و نظامی نیز میسر نخواهد بود.


تعداد صفحات : 24 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود