صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » جغرافیا  »  تحقیق در مورد نیشابور

تحقیق در مورد نیشابور

Research on Nishapur

دانلود تحقیق در مورد نیشابور

مقدمه

شهر ما نیشابور مملو از حوادث تاریخی بسیار زیاد و کهنی میباشدکه هر فرد دانشجو.کنجکاو وعلاقه مندی را به حیرت وا می دارد.

نیشابور دارای تاریخ بسیار غنی وکهنی است که در طول تاریخ تحولات بسیاری را تجربه نموده است منجمله بدست عوامل طبیعی از قبیل سیل و خصوصا زلزله ویران گشته و باز به علت موقعیت اقتصادی و طبیعی وو منابع معدنی و ابی از نو بنا شده.به دست اقوام غارتگر مغول افتاده ویران واز نو ساخته شده.روزگاری پایتخت سلسله طاهریان گشته ون صباحی مغر سلسله ال بویه بوده که در این شهر به حکومت و تجارت می پرداخته اند شعرا عرفا ریاضیدان ونقاش مهم و مشهوری را به ایران زمین معرفی نموده از مراکز فراگیری دانش و علوم اسلامی به شمار می رفته. اینها همه جزء بسیار اندکی از حوادث و رویدادهای گذشته ابر شهر نیشابور که به شهر قلمدان های مرصع معروف است می باشد. این شهر همکنون بین مدار۵۳درجه و۱۹دقیقه تا ۵۹ درجه و ۳۰ دقیقه طول شرقی و۳۶درجهو۴۰دقیقه عرض شمالی قرار گرفته.این شهر در فاصله ۱۲۰کیلومتری غرب مشهد مقدس و۷۶۸ کیلومتری شرق پایتخت قرار دارد.

این شهر به عنوان شهر علم و ادب و همچنین از لحاظ اقتصادی مرکز صنعتی استان خراسان رضوی میباشد.

نیشابور
نِیشابور یکی از شهرهای استان خراسان رضوی در ایران می‌‌باشد.این شهر از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی ،توریستی ،صنعتی و تاریخی استان خراسان رضوی و ایران می‌‌باشد و از شهرتی جهانی برخوردار است که علی رغم تحمل سختیهای بسیار و چندین بار تخریب کامل به دلیل زلزله‌ها و بلایای طبیعی دو بار حمله مغول و یکسان شدن با خاک که منجر به زیر زمینی شدن این شهر شد همچنان استوار بر خاک زرین ایران می‌‌درخشد البته نه به خوبی گذشته -خرابه‌های اطراف این شهر و گنجها و عتیقه جاتی که از این شهر استخراج شده و می‌‌شود -اثباتی بر این ادعاست. هم اکنون نیشابور از لحاظ جمعیت و وسعت جزو بیست شهر اول ایران به حساب می آید و در میان شهرهای استان های خراسان ( رضوی و شمالی و جنوبی ) از لحاظ وسعت پس از مشهد مقدس در رده ی دوم و از لحاظ جمعیت پس از مشهد و سبزوار در رده ی سوم قرار دارد.

پیشینهٔ نیشابور
بنا به روایات افسانه‌ای، نخستین کسی که بنای کهندژ نیشابور را نهاد انوش بن شیث بن آدم بود و ایرج بن فریدون آن را گسترش داد و خانه‌های بیشتر در آن ساخت و منوچهر دور آن خندق کند.

هرچند که از نام‌های پیشین نیشابور آگاهی در دست نیست ولی بر اساس واپسین یافته‌های باستان‌شناسی می‌توان گفت که شهر نیشابور کنونی در هزارهٔ شوم پیش از میلاد از نظر فرهنگی، هنری و بازرگانی پیشرفته و مهم بوده است.

درنوشته‌های کهن از نیشابور با نام «آپارنی» یاد شده است که به معنی «ابرشهر» است و این نام حتی برروی سکه‌های فرهاد دوم اشکانی دیده می‌شود و در دورهٔ ساسانی نیز به عنوان استانی بزرگ در شمار باژگزاران شاپور ساسانی بوده است و از همان دوران است که نام نیشابور در کنار ابرشهر پیدا شد و از سده‌های چهارم و پنجم هجری کم‌کم جایگزین نام پیشین شد.

نیشابور در سال ۳۱ هجری به دست مسلمانان فتح شد و پس از آن نیست تا سال‌های فراوانی جای تاخت‌ و تازها و رویدادهای تازیخی فراوان بوده‌است. ولی در سده‌های چهارم و پنجم هجری آبادی نیشابور بیشتر بوده است. این شهر در سال ۵۴۸ هجری به دست غزها ویران شد و در سال ۶۱۸ نیز فتنهٔ مغول آن را به خاک و خون کشید. دورهٔ ایلخانان زمان آبادانی نیشابور بود و جای پیشین شهر رهاشده برجای ماند و شهر نیشابود در بخش شمال‌غربی شهر کهن پای گرفت. زمین‌لرزه ای سخت نیز آن را در سال ۸۰۸ هجری ویران کرد و پس از آن بازسازی رسماً جایگزین نیشابور کهن شد

بنابراین مورخان وجود این شهر رابه قرنها قبل از میلاد مسیح نسبت می‌‌دهند و بارها از آن به عنوان کلان شهر نام برده‌اند که محدوده استخفاظی آن تقریباً شمال شرق ،مرکز و شرق استان خراسان امروزی بود نام نیشابور را نیز برگرفته از نیزاری می‌‌دانند که در زمان استقرار حکومت ساسانی و پادشاهی شاپور وی از این نیزار گذشته و در آن زمان نام این منطقه خوش آب وهوا را و…..

فهرست مطالب :
عنوان : صفحه:
هدف مرحله ای ۱
هدف رفتاری ۲
مقدمه ۳
درباره نام نیشابور ۵
بافت شهری نیشابور در قرن حاضر ۶
مقر شهر ۹
تقسیمات درون شهر ۱۰
عناصر کالبدی شهر نیشابور ۱۵
سمت توسعه ی شهر در دهه های اخیر ۱۶
علل عدم توسعه اقتصادی در نیشابور ۱۸
مورفورژنر آنترویبک و نئوژ ئومورفولوژی ۲۳
اهمیت تاثیرات آنتروپیک ۲۵
فرایند های آنتروپوژنیسک در نیشابور ۲۶
موقعیت بینالود ۲۹
افلاک نما ۳۰
زمین لرزه های نیشابور ۳۵
تنش و کارکردهای عمده شهر نیشابور ۴۶
نتیجه گیری ۵۰


تعداد صفحات : 50 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود