تحقیق درباره مثلث برمودا

دانلود تحقیق و مقاله رایگان با عنوان تحقیق درباره مثلث برمودا

مثلث برمودا که به نام مثلث شیطان هم شناخته می‌شود، حدود منطقه‌ای در ناحیهٔ غربی اقیانوس اطلسشمالی است که گفته می‌شود بیش از ۵۰کشتیو ۲۰هواپیمابه طرز مرموزی در این منطقه ناپدید شده و یا از بین رفته‌اند. البته مثلث برمودا دقیقاً شبیه مثلث نیست و فقط ظاهری شبیه مثلث دارد. بر پایهٔنیروی دریایی ایالات متحدهٔ آمریکاچنین مثلثی وجود ندارد و نام آن در انجمن نام‌های جغرافیایی ایالات متحده شناخته شده نیست. در فرهنگ عامهبرخی ناپدید شدن‌ها به فراهنجاریا فعالیت‌های زیست فرازمینیدر این ناحیه نسبت داده شده است. شواهد و اسناد نشان می‌دهد که شمار بالایی از رویدادها یا دروغ بوده‌اند یا به درستی گزارش نشده بودند یا اینکه توسط نویسنده‌هایی پر و بال بیش از اندازه گرفته بودند.صندوق جهانی طبیعتدر پژوهشی در سال ۲۰۱۳ فهرست ۱۰ منطقهٔ خطرناک برای کشتیرانی را اعلام کرد اما نام مثلث برمودا در میان آن‌ها نبود.

موقعیت مثلث
نخستین مرزهای اعلام شده برای مثلث به مقاله‌ای که وینست گادیس در سال ۱۹۶۴ در مجلهٔArgosyنوشته بود باز می‌گردد.در آن مقاله سه رأسمثلث بر روی میامیفلوریدا، سان خوآنِپورتوریکوو بر روی جزیرهٔبرمودادر وسط اقیانوس اطلس می‌افتاد.اما نویسنده‌های بعدی این مرزبندی را نپذیرفتندو راس‌های تازه‌ای را برای مثلث مشخص کردند که ناحیه‌ای به مساحت ۱٬۳۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع تا ۳٬۹۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع را پوشش می‌داد.

کم‌کم چنان شد که پذیریش هر رویداد درون مثلث به شخصی که گزارش ان را می‌نوشت بستگی پیدا کرده بود. انجمن نام‌های جغرافیایی ایالات متحده چنین مثلثی را به رسمیت نمی‌شناسد و در نقشه‌ها سازمان‌های دولتی آن را نمی‌آورد.

نقشهٔجغرافیاییمثلث برمودا بر روی بخشی از اقیانوس اطلس در سواحل جنوب شرقی آمریکا واقع است. رأس آن نزدیک برموداو قسمت انحنای آن از سمت پایین فلوریدا گسترش یافته و از پورتوریکوگذشته، به طرف جنوب و شرق منحرف شده و از میان دریای سارگاسو گذر کرده و دوباره به سوی برمودا بازگشته‌است. طول جغرافیایی در قسمت غرب مثلث برمودا ۳۳درجه‌است.

این ناحیه یکی از پر رفت‌وآمدترین خط‌های سفرهای دریایی است و روزانه کشتی‌هایی از اروپا، قاره آمریکاو جزیره‌های کارائیب به آن منطقه رفت‌وآمد می‌کنند. کشتی‌های تفریحی از فلوریدا و یا پروازهای تجاری و هواپیماهای شخصی به فراوانی از فلوریدا، کارائیب و آمریکای جنوبیبه این منطقه سفر می‌کنند.

نظریه‌های دانشمندان درباره مثلث برمودا
نظریات علمی

تا پیش از استفاده از جی‌پی‌اس٬قطب‌نما اصلی‌ترین وسیلهٔ ناوبری محسوب می‌شد و بدین ترتیب قطب‌نما یکی از دلایل یادشده در حوادث مثلث برمودا معرفی شده است. بسیاری از فرضیه‌ها حامل این پیام بودند که ممکن است در این منطقه ناهنجاری‌های مغناطیسی غیرعادی وجود داشته باشدو هیچ‌گاه نمی‌توان آن‌ها را پیدا کرد. قطب‌نما میل مغناطیسیدارد و گاهی اوقات دچار اشتباه می‌شود. مثلث برمودا نیز دارای قطب مغناطیسی شمالاست و دریانورداناین واقعیت را از قرن‌هاپیش متوجه شده بودند. برای مثال، دریانوردان ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۰بر روی خط ویسکانسینحرکت می‌کردند ولی در نهایت به خلیج مکزیک رسیدند. در حالی که عموم مردم فکر می‌کنند که میل مغناطیسی قطب نما یک پدیدهٔ مرموز است.

یکی دیگر از دلایل علمی این پدیده وجود گلف استریمدر اعماق اقیانوسکه از خلیج مکزیکسرچشمه می‌گیرد و از راه تنگه فلوریدابه اقیانوس اطلس شمالی جریان پیدا می‌کند. در حقیقت، یک رودخانه در اعماق این اقیانوس قرار دارد که می‌تواند چیزهای شناوررا حمل کند. سرعت این جریان دریایی ۲٫۵ متر در ثانیه (۵٫۶ مایل در ساعت) است.

یکی از مهم ترین توضیحات در از دست دادن هواپیماها و کشتی‌ها، اشتباهات انسان است.در ۱ژانویه۱۹۵۸، از روی لجبازی و سرسختی تاجرهاروی کاناور، بادبان‌هایکشتی از دست رفتند و کشتی گرفتار طوفان جنوب فلوریداشد.

یکی دیگر از دلایل علمی این پدیده رفتار خشونت آمیز آب‌وهوا است. طوفان‌های قدرتمند که در آب‌های گرمسیریتشکیل می‌شوند، سبب جان باختن هزاران نفر و خسارت‌های میلیارد دلاری شده‌است. غرق شدن ناوگان فرانسیسکو د بوبادیلا در سال ۱۵۰۲، نخستین نمونهٔ ثبت شده از این طوفان بوده‌است. این طوفان در گذشته سبب تعدادی از حوادث مربوط به مثلث برمودا بوده‌است. احتمال می‌رود که علت غرق شدن کشتی در شهر بالتیموردر ۱۴مه۱۹۸۶، هوای سردو طوفان‌های قدرتمند بوده‌است. در این کشتی، ناگهان بادشدید وزید و سرعت باد از ۲۰ مایل در ساعت به ۶۰-۹۰ مایل در ساعت افزایش یافت. جیمز لوشین متخصص ماهوارهمرکزی ملیطوفان، اعلام کرد که شرایط آب و هوایی بسیار سرد و ناپایدار بوده‌است و این ناپایداری به گونه‌ای سبب انفجارباد شده‌است.مشابه این رویداد در سال ۲۰۱۰در کونکوردیادر سواحل آرژانتینرخ داد.

یکی دیگر از دلایل علمی این پدیده وجود گاز متان(یک گاز طبیعی)است.آزمایش‌های استرالیاثابت کرده‌است که وجود حباب در آب، سبب کاهش چگالیو در نتیجه فرورفتن کشتی در اعماق آب می‌شود. لاشه‌های هواپیماها و کشتی‌ها توسط گلف استریمدر آب پراکنده می‌شود. این فرضیه ارائه شده‌است که متان سبب گل‌فشاندر مناطق آبی پر از کف می‌شود و کشتی‌ها قدرت شناوریکافی در آب را نخواهند داشت. این اتفاق بدون هشدار و بسیار سریع رخ می‌دهد. انتشارات سازمان زمین‌شناسی آمریکاگفته‌است که متان در بسیاری از آب‌های جهاناز جمله منطقه ریج بلیک، در ساحل جنوب شرقی ایالات متحده آمریکاوجود دارد. با این حال، این سازمان با انتشار مقاله‌ای بیان کرده‌است که رویداد گاز متان در مثلث برمودا در ۱۵٬۰۰۰ سال پیش رخ داده‌است.

یکی دیگر از دلایل علمی این پدیده امواج سرکش است. در اقیانوس‌های مختلف و سراسر جهان، امواج سرکشموجب غرق شدن کشتی‌ها شده‌استو سکوهای نفتیرا سرنگون کرده‌است.این امواج تا سال ۱۹۹۵به عنوان یک رمز و راز و یک اسطوره در نظر گرفته می‌شد.
نظریات فراطبیعی درباره مثلث برمودا

برخی از نویسندگانمثلث برمودا را پدیده‌ای فراطبیعیمی‌دانند. یکی از نظریات رایج در این باره فرورفتن قارهٔ افسانه‌ای آتلانتیسدر دریای بیمینیواقع در جزیره بیمینیاست. به قلم افلاطون، مردم آتلانتیس برای فتح آتنسپاهیان بی شماری فراهم کردند و زئوس بر آن‌ها طوفانینازل کرد که قابل تصور نبود. طوفان سبب زمین‌لرزه و سیل‌های شدیدی به مدت یک شبانه روز شد و سرانجام دریا سرزمین آتلانتیس را به زیر خود فروبرد و ناپدید گشت. در حالی که بسیاری از نویسندگان با توجه به هواپیماهای گمگشته در این منطقه، دلیل این پدیده را چیز دیگری می‌خوانند. این ایده توسط استیون اسپیلبرگبا توجه به فیلم علمی-تخیلیبرخورد نزدیک از نوع سومارائه گردید و از داستان ربودن ۱۹ انسان توسط بیگانگانو موجودات فضایی پیروی می‌کند. این داستان ادعا می‌کند که موجودات فضایی هواپیماها و کشتی‌ها را می‌ربایند و به کراتخود می‌برند. یکی دیگر از نظریات رایج ورود به دنیایی دیگر است. پاره‌ای دانشمندان ادعا می‌کنند که مثلث برمودا، دریچه برای گشودن دنیایی دیگر است و هواپیماها و کشتی‌های انسان‌ها وارد آن دنیا می‌شوند.چارلز برلیتز نویسندهٔ کتاب‌های متعددی دربارهٔ پدیده‌های فراطبیعی، این پدیده را نابودی انسان‌ها بدون هیچ توضیحی می‌داند.



مطالب مرتبط