صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » تاریخ و ادبیات  »  تحقیق تاریخچه چهارشنبه سوری

تحقیق تاریخچه چهارشنبه سوری

دانلود تحقیق تاریخچه چهارشنبه سوری مقاله تاریخچه چهارشنبه سوری در ایران آتش بازی چهارشنبه سوری آئین جشن مراسم تاریخچه چهارشنبه سوری در ایران باستان تاریخچه روز چهارشنبه سوری مقاله در مورد چهارشنبه سوری مقاله درباره چهارشنبه سوری مقاله خطرات چهارشنبه سوری مقاله راجب چهارشنبه سوری مقاله درباره خطرات چهارشنبه سوری مقاله در مورد خطرات چهارشنبه سوری تحقیق در خصوص چهارشنبه سوری

Wednesday History Research

 

بخشی از متن:
یکی از آئینهای سالانه ایرانیان چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چارشنبه سوری است. ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند.
از دیرباز تا کنون، آتش در نزد ایرانیان از ارزش و جایگاه خاصی برخوردار بوده است و بیشتر جشن ها و آیین ها پیوند نزدیکی با آتش داشته و دارند. گمان می رود که جشن چهارشنبه سوری نوع تغییر یافته ای از گاهنبار «همس پت میدیم گاه» ششمین و آخرین گاهنبار سال است. بخش نخست این واژه یعنی «همس» از «هم» به معنی گرما و تابستان در زبان اوستایی گرفته شده است و واژه ی همس پت میدیم روی هم به معنی برابر شدن روز و شب و آغاز گرما است و این گاهنبار در روز نخست پنجه ی پایان اسفندماه برگزار می شده است.
در هیچیک از متون باقیمانده ی پیش از اسلام اشاره ای به جشن چهارشنبه سوری نشده است. در اوستا، کتیبه های عیلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی و نیز در متون پهلوی و حتی در روایت های مورخان یونانی درباره ی ایران نیز درباره ی جشن چارشنبه سوری سخنی گفته نشده است.
متون دوران پس از اسلام نیز در این باره تقریبا ساکت بوده اند، حتی در آثار محقق دقیقی همچون «ابوریحان بیرونی» نیز درباره ی آن توضیحی داده نشده است. اما برخی اشاره ها در تعدادی از متون کهن، نشان دهنده ی این است که گویا چارشنبه سوری نه تنها برگزار می شده، بلکه از آن به عنوان «عادت قدیم» نیز نام برده شده است.

فهرست مطالب:
پیشینه ی جشن چهارشنبه سوری
گستره ی برگزاری جشن چهارشنبه سوری
مراسم شب چهارشنبه سوری
گزیده ای از مراسم ویژه ی چهارشنبه سوری در جای جای ایران و جهان
آجیل چهارشنبه سوری
مراسم چهارشنبه سوری
بوته افروزی
مراسم کوزه شکنی
فال گوش نشینی
قاشق زنی
آش چهارشنبه سوری
تقسیم آجیل چهارشنبه سوری
تحریف آیین چهارشنبه سوری


تعداد صفحات : 17 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,