صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی  »  تحقیق سیاست خارجی

تحقیق سیاست خارجی

دانلود مقاله سیاست خارجی تحقیق سیاست خارجی مقاله اصول سیاست خارجی مقاله سیاست خارجی ایران مقاله سیاست خارجی روسیه مقاله سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مقاله سیاست خارجی امریکا مقاله سیاست خارجی پیامبر مقاله سیاست خارجی ترکیه مقاله سیاست خارجی خاتمی مقاله سیاست خارجی اوباما مقاله سیاست خارجی برزیل

Study of foreign policy

 

مقدمه:
سوال) چرا کشورها در صحنه جهانی با هم تعامل دارند؟ چرا کشورها منزوی نمی شوند؟ چرا نیاز به آن می شود که کشورها با هم ارتباط برقرار کنند؟
پاسخ) دلایل متعددی می تواند باشد:
۱ـ برای ایجاد صلح عدالت، رفاه، نیاز به رفاه، باعث دوستی کشورها با هم می شود. به عنوان مثال : کشور آمریکا و پاکستان مراوده برقرار می کند. آمریکا احساس می کند که به عدالت و صلح در صحنه جهانی کمک می کند. و حتی باعث رفاه در داخل آمریکا و پاکستان می گردد.
این نظر خوش بینانه است. اگر این نظریه را بپذیریم علت خوش بینانه است. یعنی به این مفهوم که در صحنه جهانی برای تعالی، ارطبات برقرار می کنیم که این تعالی برای عدالت صلح و رفاه می باشد. در واقع بر این فرض استوار است که کشورها نیت خیر دارند، پس رهبران کشورها ذاتاً خوب هستند. بعبارتی انسانها خوبند، و چون کشورها خوبند پس کشورها نیز با هم خوب هستند. بنابر این کشورها اگر بخواهند ارتباط داشته باشند چیزهای خوبی مثل صلح، رفاه، عدالت و … است. اینها عقاید خوش بینانه است. اگر این عقیده را بپذیریم، اخلاق در صحنه جهانی مطرح می شود. در نتیجه باید بپذیریم که اخلاق و سیاست موثر است . چون کشورها برای رسیدن به اهداف باید اخلاقی باشند. پس انکار خد پسندانه نیست و تفکر انسان دوستانه است . من همه چیز را برای خودم نمی خواهم . بنابر این اخلاق ، مباحث اخلاقی و تفکرات اخلاقی تایید در رفتار کشورها دارد ، گار کشوری با کشور دیگری روابط دوستانه برقرار کند ، به خاطر نیاز اخلاقی است .دلیل دوم: عده ای نظریه اول را که مبتنی بر اخلاق در صحنه جهانی است ، رد می کنند . دلیلی که کشورها با هم تعادل دارند ، برای کسب قدرت است.
سوال) سوالی که در اینجا مطرح میشود، این است که کشورها از این مراوده چه چیزی به دست می آورند؟ دلیل اینکه آمریکا و پاکستان مراوده می کند چیست؟
آمریکا از این ارتباط و مراوده دست به قدرت سیاسی ، اقتصادی ، نظامی می زند ، یعنی این رابطه باعث بهره مندی آمریکا در حیطه سیاست، سیاست، اقتصاد و … می شود. بنابر این چون به نفع آمریکا است ، ارتباط برقرار می کند . پاکستان نیز به همین دلیل و برای نفعش ارتباط برقرار می کند ، هر چند که بهره ها یکسان نیست. آن کشوری بیشتر بهره به دست می آورد که قدرت بیشتری دارد . پس هر دو بهره ای به دست می آورند.
بنابر این عده ای می گویند ، دلیل اینکه کشورها با هم مراوده دارند، بخاطر کسب قدرت است . این نگاه ، نگاه بسیار خوش بینانه نیست ، بد بینانه هم نیست . ولی واقع گرایانه است . اگر کشور a  و b با هم مراوده دارند ، به خاطر این است که که کشور a  و b قدرت و منفعت بدست می آورد . و کشور b هم از رابطه با a قدرت و منفعت کسب میکند . پس برای هر دو منفعت است . هر چند یکسان نیست . این نگاه بسیار واقع گرایانه است . . چرا که اگر a با b رابطه دارد ، به خاطر کسب منفعت است انسانها ذاتاُ هم می توانند خوب باشند و هم و هم می توانند بد باشند . نظریه اول می گوید که انسانها همه ذاتاً خوبند ، ولی نظریه دوم می گوید که اینطور نیست . انسانها ممکن است که خوب و هم بد باشند . چون اگر همه خوب باشند ، سعی می کنیم سهم همه یکسان باشد ولی میبینیم که اینطور نیست.


تعداد صفحات : 154 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود