صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » کتاب » آموزشی  »  تجربیات یک معلم عربی

تجربیات یک معلم عربی

Experience an Arabic teacher

تجربیات یک معلم عربی
مقدمه
یادگیری زبان عربی به عنوان یکی از برنامه‌های آموزشی در کشور عزیزمان جای بحث و سخن فراوان دارد که در موارد ذیل الذکر خلاصه می شود:

1 ـ تأثیر ورود دین مبین اسلام به ایران : مردم ایران پس از ظهور اسلام جزء اولین کشورها و مناطقی بودند که به این دین آسمانی علاقه نشان دادند و آن را پذیرفتند . چرا که تعالیم آن را مطابق با عقل و منطق انسان و فرهنگ کهن خود می دیدند . مردم این کشور فرهنگ دوست و با سابقه‌ی فرهنگی کهن برای بهره‌گیری هر چه بهتر و بیشتر از دستورات این دین آسمانی تصمیم به یادگیری زبان عربی نمودند و حتّی در نشر و گسترش آن همّت والایی نمودند . تا جایی که بسیاری از کتب معتبر را در زمینه قواعد عربی نگاشتند و شاید بتوان ادّعا کرد که در دسته‌بندی و تبویب آن از خود اعراب نیز بهتر عمل کردند.

این علاقه به حدّی بود که بسیاری از کتب معتبر علمای ایرانی در زمینه‌های مختلف به زبان عربی نوشته شد. تا جایی که اکنون خیلی از کشورها به دلیل این‌که این کتاب‌ها به زبان عربی نوشته شده‌اند و اسم نویسندگان آن‌ها نیز عربی است گمان می‌کنند ایرانیان از این علوم بی بهره بوده‌اند .

2 ـ ورود لغات زیادی از این زبان به زبان فارسی : هر چند ورود لغات عربی ، زبان فارسی اصیل را دگرگون کرد ولی باعث غنا بخشیدن به آن گردید . کمتر متن ادبی را می توان یافت که در آن از کلمات عربی استفاده نشده باشد . و حتی بزرگان شعر و ادب و فارسی که تلاش کرده بودند زبان فارسی را زنده نگه‌دارند در این راه مؤفّق نبوده‌اند . گویا این لغات و اصطلاحات با تار و پود زبان فارسی عجین شده و جزئی از آن شده است . در بسیاری از موارد کسانی که با زبان عربی آشنایی کامل نداشته باشند نمی‌توانند تشخیص دهند که این کلمات عربی هستند یا اصالت فارسی دارند .

3 ـ هیچ ترجمه‌ای برابر با اصل نیست : بهره‌گیری و تمتّع کامل و دقیق از آثار علمی ، ادبی ، هنری و … یک زبان در بسیاری از موارد فقط در گرو یادگیری دقیق آن زبان و تاریخ ملل و سرزمین‌هایی است که به آن زبان سخن می‌گویند ، است و همان‌طور که همه می‌دانند هیچ ترجمه‌ای برابر اصل نخواهد شد . پس یادگیری این زبان کمک شایانی برای فهم نکات ادبی و هنری فرهنگ عرب‌ها خواهد کرد .

4 ـ ارتباط خوب کشور ما با دیگر ملل مسلمان : همسایه بودن و هم‌جواری و ارتباط نسبتاً خوب با مهمترینِ این کشورها ضرورت یادگیری این زبان را بیشتر می‌کند .

5 ـ زیارت اماکن متبرّکه : هرساله تعداد زیادی از زائران ایرانی به کشورهایی چون عربستان ، عراق ، سوریه و … سفر می کنند که این موضوع لزوم آشنایی نسبی با زبان و فرهنگ آن کشورها را گوشزد می‌نماید .

6 ـ حفظ و ترویج آثار گذشتگان : آشنایی و ترجمه با کتاب‌هایی که توسط ایرانیان و یا خود اعراب به زبان عربی نوشته شده‌اند کمک شایانی به نشر و گسترش علم و معرفی دانشمندان ایرانی و مسلمان به دنیا را به دنبال خواهد داشت .

7 ـ زبان عربی یکی از زبان‌های زنده دنیا : یکی از زبان‌های زنده دنیا و شناخته شده در نزد صاحبان صنایع و پیشتازان تکنولوژی ، زبان عربی است . در اکثر کاتولوگ‌ها یا بروشورها در کنار زبان انگلیسی و فرانسه و … راهنما یا معرفی محصول را به زبان عربی مشاهده می کنیم .

8 ـ ارتباط تجاری و صنعتی و فرهنگی : در دنیای مدرن امروز نیاز توجه بیشتر به زبان‌های زنده جهان برای آشنایی یا تبلیغ محصولات تجاری و صنعتی و فرهنگی را چند برابر می کند .

 

فهرست مطالب
عنوان
مقدمه
علل افت دانش آموزان در درس عربي و راهکارهای عملی
عوامل افت
کتاب درسی
دانش آموز
معلّم
مدرسه و امکانات آموزشی
آزمون ها و ارزشیابی ها
جامعه و برنامه ریزان و مسؤولین
راه کارهاي عملياتي براي بهبود وضیعت درس عربی و جلوگیری از افت
گروه آموزشی ، دبیرخانه عربی کشور وکلاس ضمن خدمت
مدرسه و امکانات آموزشی
ارزشیابی ها
راهکارها ی دیگر
ایجاد علاقه به درس عربی
چند توصيه براي مطالعه درس عربي
شیوه های ایجاد علاقه در دانش آموزان نسبت به درس عربی
نقش معلم در آموزش زبان عربی
نكاتي چند درمورد روشهاي صحيح مطالعه
شيوه صحيح مطالعه
موانع آموزش زبان عربی
نتیجه گیری
منابع


تعداد صفحات : 42 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,