صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » دانلود رایگان  »  بیماری های حاصل از کپک منزل این علائم را دارند

بیماری های حاصل از کپک منزل این علائم را دارند


بیماری های حاصل از کپک منزل این علائم را دارند

دیوارهای پشت مبل و در را مدام چک کنید تا دچار کپک نشوند که اگر خانه تان کپک بزند باعث می شود دچار بیماری های جدی شوید.

بیماری حاصل از کپک و چندمورد از نشانه های بیماری های کپک
هزاران نوع از انواع کپک ها وجود دارد که ممکن است در داخل منزل با آنها مواجه شویم. این نوع از قارچهای میکروبی چگونه ظاهر می شوند و چرا سلامت انسان را تهدید می کنند؟کپک یک مشکل بزرگ در اغلب خانه ها محسوب می شود، اما بسیاری از مردم از این مشکل بی اطلاع هستند.

اگر به پرده حمام، زیر سینک و یا زیرزمین نگاه کنید،میتوانید ببینید و در هر جایی رشد می کنند. کپک را می توان در دیوار کاذب ، در نشتی سقف و حتی در درخت کریسمس یافت. یک مطالعه نشان داد که درختان کریسمس می توانند کپک تولید کنند و به آرامی میلیون ها قارچ را به اتاق بیاورند که باعث آلرژی در زمستان و حملات آسم می شوند.
1000 نوع کپک وجود دارد که می توان آن ها را حتی در خانه های مدرن یافت. دانشمندان این کپک ها را براساس تاثیری که بر انسان و چیزهای زنده دیگر می گذارند، طبقه بندی می کنند.

بیماری هایی که کپک علت آن است
بیماری کپک و انواع کپک
انواع مختلف آنها چنانچه در این بخش از سلامت نمناک خواهیم گفت شامل :
کپک های آلرژنیک:
کپک های آلرژنیک در انتهای خط خطر قرار دارند. آن ها فقط موجب مشکلاتی برای افراد مبتلا به آسم و آلرژی نسبت به کپک های خاص می شوند. به احتمال زیاد کودکان حساسیت بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند.
کپک پاتوژنیک:
کپک پاتوژنیک منجر به عفونت می شود. این یک مشکل بزرگ برای کسانی است که سیستم ایمنی سرکوب شده ای دارند. واکنش شدید شبیه به ذات الریه باکتریایی معمولاً با آن هایی که در معرض این نوع از کپک قرار دارند، یافت می شود.
کپک های توکسین:
همان طور که نامش نشان می دهد، این کپک ها میکوتوکسین تولید می کنند که می توانند موجب اثرات جدی سلامتی شوند. آن ها به سرکوب ایمنی و سرطان بسته شده اند. مواد شیمیایی سمی یافت شده در این نوع کپک ها را می توان با تنفس، خوردن، یا حتی لمس کردن جذب کرد.

بیماری های ناشی از انواع کپک
بیماری کپک و پنج مورد از رایج ترین کپک های داخلی:
آلترناریا:
معمولاً در بینی، دهان و دستگاه تنفسی فوقانی یافت می شود؛ می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود.
آسپرژیلوس:
معمولاً در هوای گرم، بی نهایت مرطوب، و خاک خانه پیدا می شود؛ میکوتوکسین تولید می کنند و باعث عفونت های قارچی می شوند.
کلادوسپوریوم:
این قارچ در فضای باز بسیار رایج هستند و می توانند راه خود را به داخل خانه پیدا کنند تا بر روی منسوجات، چوب، و دیگر مواد مرطوب و جاهای متخلخل رشد کنند و باعث ایجاد تب یونجه و آسم می شوند.
پنیسیلیوم:
گونه های بسیار معمول در کاغذدیواری، پارچه های کهنه، فرش و عایق بندی لوله ای فایبرگلاس؛ شناخته شده برای ایجاد آلرژی و آسم، برخی گونه ها میکوتوکسین ها را تولید می کنند که یکی از آنها آنتی بیوتیک رایج پنی سیلین است.

بیماری حاصل از کپک های داخل خانه
بیماری و انواع کپک های خانه
استچیبوتریس:
“کپک سیاه بسیار سمی” که میکوتوکسین تولید می کنند، می تواند باعث مشکلات تنفسی جدی و خونریزی ریوی و دیگر مشکلات سلامتی شوند. خوشبختانه، در خانه ها کم تر از چهار مورد بالایی رایج است، اما نادر هم نیست؛ در چوب یا کاغذ (محصولات سلولزی) یافت می شود، اما نه بر روی بتن، لینولئوم یا کاشی.
بیماری کپک، انواعی از مشکلات سلامتی است که می تواند از هر نوع کپکی ایجاد شود.
اگرچه آلرژی به کپک شایع ترین مشکل ناشی از قرار گرفتن در قالب است، اما این کپک ها می توانند باعث ایجاد بیماری بدون واکنش آلرژیک شوند. کپک هم چنین می تواند باعث عفونت و یا محرک ها و واکنش های سمی شود. عفونت ناشی از کپک می تواند منجر به انواع مشکلات ناشی از آنفولانزا مانند علائم عفونت پوستی و حتی ذات الریه شود.
واکنش التهابی حاد و مزمن و سیستمیک پس از قرار گرفتن در محیط داخلی یک ساختمان آسیب دیده با آلودگی با موجودات سمی ساکن، شامل، اما نه محدود به قارچ ها، باکتری ها، آتیونومیزت ها و میکروب ها، به عنوان التهاب های مضر به دست می آید!

بیماری آلرژی به علت کپک
11 مورد از نشانه های بیماری های کپک:
_مبهم و گیج بودن مغز، مشکلات حافظه، مشکلات تمرکز، سردرد
_خستگی و ضعف
_ماهیچه هایی که به طرز غیرقابل توضیحی گرفته اند
_ درد در مفاصل
_فشار روانی پایدار

انواع بیماری های ناشی از کپک
کدام بیماری ها به علت کپک خانه به وجود می آیند؟
_بی حسی
_مشکلات چشمی مانند قرمزی چشمان و یا حساسیت به نور
_مشکلات آسمی و بیماری هایی مانند سرفه یا تنگی نفس
_لرز و سرگیجه
_مشکلات هاضمه ای مانند تغییر در میل، اسهال، حالت تهوع، درد شکمی

مسمومیت ها و بیماری هایی که در خانه های پر از کپک بوجود می آید
علائمی از بیماری کپک
_مزه فلزی در دهان
_تب یا عرق شبانه
_تشنگی بیش از حد و افزایش ادرار
شما می توانید علائم مختلفی را ببینید که می توانند با مشکلات دیگر هم تداخل داشته باشند.
اگر مشکلی اساسی دارید که ممکن است با کپک و سموم کپک ها همراه باشد، به پزشک مراجعه کنید. این، همیشه غذایی نیست که می خوریم، بلکه می تواند هوایی باشد که تنفس می کنیم و باعث می شود که بیمار شویم.

تب از علائم بیماری کپک در خانه
واکنش های کپک:چه کسی در معرض خطر بیماری است؟

برای افراد حساس به کپک، تنفس یا لمس کردن کپک می تواند موجب واکنش های آلرژیک از جمله عطسه کردن، آبریزش بینی، قرمزی چشم و خارش پوست شود.افراد با آلرژی های جدی کپک، ممکن است واکنش های شدید تری از جمله تنگی تنفس داشته باشند.
در افراد مبتلا به آسم که به کپک حساسیت دارند، تنفس هاگ ها نیز می تواند باعث حملات آسمشان شود. همانطورعلاوه بر افراد مبتلا به آلرژی و آسم، افراد دیگری که ممکن است نسبت به تاثیرات کپک حساسیت بیشتری داشته باشند، عبارتند از:
_کودکان و نوزادان
_سالمندان
_افرادی که سیستم ایمنی آن ها به دلیل بیماری های ایدز، سرطان، کبد یا شیمی درمانی به خطر افتاده است
_افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن ریوی هستند

چه کسانی از کپک خانه بیماری می گیرند؟
بیماری کپک و محل رشد کپک ها
دیوارها، کف، وسایل، فرش و یا مبل – آن ها می توانند در همه مواد غذایی رشد کنند. اما چیزی که همه کپک ها به آن خیلی نیاز دارند رطوبت است، بنابراین به احتمال زیاد در مکانهای مرطوب مانند حمام، آشپزخانه، اتاق های رخت شویی، زیرزمین خیلی بیشتر هستند.
اگر کپک در خانه تان دارید، باید آنها را تمیز کنید و مشکل رطوبت خانه را تعمیر کنید. رشد کپک را می توان از سطوح سخت با محصولات تجاری، صابون و آب، و یا یک محلول سفید کننده حذف کرد.
رشد کپک که اغلب شبیه لکه ها به نظر می رسد، می تواند رنگ های مختلف زیادی داشته باشند و بوی بدی را حس می کنید. اگر بتوانید کپک را ببینید و یا بویشان را حس کنید، برای شما این مورد بسیار خطرناک خواهد بود.
شما نیازی به دانستن نوع کپک ها در منزل ندارید و CDC به شما توصیه نمی کند که نمونه برداری روتین را برای قالب انجام دهید. مهم نیست که چه نوع کپکی وجود دارد، شما باید آن را حذف کنید.

بیماری و محل ازدیاد کپک ها در خانه
بهترین توصیه ها برای کنترل کپک ها:
خلاص شدن از وجود کپک در خانه غیر ممکن است، اما به دلیل رشد نکردن قارچ ها بدون رطوبت، کاهش رطوبت در منزل بهترین راه برای جلوگیری یا حذف رشد کپک است.
اگر هم اکنون در خانه شما کپک ها رشد می کنند، بسیار مهم است که کپک را تمیز کنید و مشکلی که باعث رطوبت می شود را اصلاح کنید.
در متن زیر توصیه هایی برای کاهش رطوبت در سراسر خانه با نکات خاص برای مناطقی که بیشتر در معرض رطوبت و رشد کپک قرار دارند آورده شده است:
اطراف خانه:
استفاده از دستگاه های تهویه هوا، به خصوص در آب و هوای مرطوب و غیر از گرم. در صورت امکان، رطوبت داخلی را زیر 60 درصد نگه دارید. شما می توانید رطوبت نسبی را با رطوبت سنج اندازه گیری کنید که یک ابزار ارزان قیمت و در دسترس است.
پره های تهویه هوا را تمیز نگه دارید. مطمئن شوید که خطوط تخلیه خالی از موانع و کثیفی هایی هستند. هوای خانه را معتدل نگه دارید. با پایین رفتن دما، هوا کم تر قادر به حفظ رطوبت است، که می تواند رشد کپک را متوقف کند.
عایق کردن سطوح سرد مثل دیوارهای خارجی، کف و پنجره ها را برای کاهش چگالش اضافه کنید. مناطق مرطوب خشک در عرض 24 تا 48 ساعت از رشد کپک جلوگیری می کنند. نشتی ها را تعمیر کنید.

بیماری حاصل از کپک های اطراف خانه
چگونه از بیماری کپک جلوگیری کنیم؟
زمین نباید به خانه شما راه داشته باشد. اگر آب از بیرون وارد خانه می شود، این مشکل را فوری حل کنید.
یک پیمان کار سیستم گرمایش و سرمایش را برای بررسی حاضر کنید تا سیستم گرمایش و سرمایش را چک کند و مطمئن شوید که سایز و میزان جریان هوا به اندازه کافی مناسب است و به خوبی برای از بین بردن رطوبت عمل می کند.
اگر سیستم شما بیش از حد بزرگ و یا جریان هوا نادرست باشد، کولر رطوبت را آنطور که باید از بین نخواهد برد. همچنین از پیمان کار بخواهید که سیستم لوله ای تان را برای نشت هوا، و اندازه مناسب و جریان هوا به هر اتاق چک کند.
درهای باز بین اتاق ها را به منظور افزایش جریان هوا در داخل خانه باز کنید. گردش هوا را با استفاده از پنکه و با جابه جا کردن مبلمان از گوشه های دیوار افزایش دهید.

بیماری کپک را چگونه کنترل کنیم؟
راه پیشگیری از کپک در خانه و بیماری های ناشی از آن
در آشپزخانه:
از فن هایی برای بیرون بردن رطوبت (نه به اتاق زیر شیروانی) هر وقت که شما در حال پخت و پز، شستن ظرف ها و یا تمیز کردن هستید، استفاده بکنید. دستگاه های خاصی را غیرفعال کنید، اگر متوجه رطوبت روی پنجره ها و سطوح دیگر شدید.
دنبال نشت در اطراف سینک آشپزخانه، یخچال و دیگر منابع آبی باشید. در صورت لزوم تعمیرش کنید. در صورت لزوم قابلمه ها و ماهیتابه های خالی را تمیز کنید.

آیا وجود کپک در منزل باعث بیماری می شود؟
بیماری های کپکی خانه
در زیرزمین و فضاهای کوچک:
یک پوشش پلاستیکی بر روی خاک در فضاهای کوچک قرار دهید تا از ورود رطوبت از زمین به آن جلوگیری کنید. اگر آب ایستاده یا خاک مرطوب باشد، قبل از پوشش دادن کف زمین، آن را خشک کنید.
به جای فرش های دیواری در زیرزمین، از نقاشی کردن کف و سیمان استفاده کنید. اگر می خواهید بر روی یک کف بتونی فرش نصب کنید، ممکن است لازم باشد از یک مانع بخار (ورقه ورقه پلاستیکی) بر روی بتون استفاده کنید و آن را با کفپوش چوب پوشش دهید تا از مشکل رطوبت جلوگیری شود.
کف زیرزمین تان را برای چکه و نشت داشتن بررسی کنید و اگر لازم بود تعمیرش کنید. آب می تواند با چکه کردن یا با نفوذ به کف زمین یا دیوارها به منزل شما وارد شود.
مطمئن شوید که آب از محوطه حیاط به داخل زیرزمین نشت نمیکند. دیوارهای زیرزمین را با عایق و تخته دیوار پوشش ندهید، مگر این که زیرزمین تان بسیار خشک باشد.

بیماری کپکی و برطرف کردن آن ها
بیماری کپک در اتاق های خانه
در اتاق لباس شویی:
خشک کن لباس هایتان را به بیرون وصل کنید. مطمئن شوید که تهویه، موانعی مانند نوار چسب رویش نیست و سوراخ هایی ندارد که هوای نشتی داشته باشد.
از گذاشتن لباس های مرطوب در سبد لباس ها و یا در خشک کن خودداری کنید. آن ها را فوراً بشویید و خشک کنید.

بیماری حاصل از کپک های لباس ها
بیماری حاصل از کپک های حمام
در حمام:
از فن ها برای حذف رطوبت (نه به اتاق زیر شیروانی) استفاده کنید. از فرشی استفاده کنید که می تواند تندتند شسته شود. مراقب نشتی در لگن ها و لوله ها باشید و در صورت نیاز آن ها را تعمیر کنید.
هنگام دوش گرفتن، حتما یک پنجره را باز کنید. از گذاشتن حوله های مرطوب روی زمین یا لباس های شسته شده خودداری کنید.