بررسی اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای در کودکان

دانلود مقاله روانشناسی بررسی اختلال لجبازی و نافرمانی مقابله ای در کودکان تحقیق درمان اختلال لجبازی و نافرمانی اختلال لجبازی و نافرمانی کودکان اختلال لجبازی نافرمانی علت اختلال لجبازی و نافرمانی اختلال لجبازی مقابله ای اختلال لجبازی کودکان اختلال لجبازی در کودکان مقاله درباره لجبازی کودکان مقاله در مورد لجبازی کودکان مقاله در مورد لجبازی تحقیق در مورد لجبازی کودکان

Oppositional Defiant disorder and coping in children

 

چکیده:
اختلال نافرمانی مقابله ای، یکی از اختلالات دوران کودکی و نوجوانی می باشد، که در آن کودک مبتلا به آن رفتارهای متمرّدانه یا ناسازگار یا خصمانه در برابر منابع اقتدار نشان می‌دهد. کودکانی که اختلال نافرمانی مقابله ای دارند، غالباً در طول یک دوره حداقل ۶ ماهه، منفی گرا، دارای رفتار خصمانه، دمدمی مزاج و نسبت به مراجع قدرت نافرمان هستند. این اختلال موجب بروز مشکلات عدیده در منزل، مدرسه و ارتباط با همسالان می‌گردد  و در زمینه های شغلی و شخصیتی آثار منفی قابل توجهی بر فرد و اجتماع می‌گذارد. برای درمان این اختلال می‌توان از روش‌های درمانی مختلفی کمک گرفت. یکی از این روش‌های درمانی، رویکردهای رفتاری می‌باشند که آموزش والدین و آموزگاران را در بر می‌گیرد و بخش مهمی از درمان را تشکیل می‌دهند. موفقیت‌آمیزترین عملی که می‌توان پس از بروز نافرمانی و کج خلقی انجام داد، در آغوش گرفتن کودک توأم با حرارت، مهر و محبت است. شواهد موجود در تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی بعد از بروز لجبازی، کودکان را در آغوش می‌گیریم، هم دفعات تکرار این رفتارها و هم مدت زمان آن کوتاه‌تر می‌شود. در آغوش گرفتن باعث می‌شود که کودک بداند اگرچه شما هیچ توجهی هنگام جیغ کشیدن و فریاد زدن به او نمی‌کنید، ولی هنوز عاشقانه او را دوست دارید و او را درک می‌کنید.
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
ملاک های تشخیص اختلال نافرمانی مقابله ای
علل و انگیزه های لجبازی و نافرمانی کودکان
راه¬های کاهش لجبازی و نافرمانی کودکان
۱- بی اعتنایی به رفتارهای بد
۲- حد و مرز و محدودیت قائل شوید و حق انتخاب بدهید
۳- رفتار خوب جایگزین را پاداش دهید
۴- برای رفتارهای نامطلوب جریمه تعیین کنید
۵- محرومیت زمانی
۶-  عدم وجود احساسات هیجانی
۷- قاطع و مهربان باشید
۸- کمتر حرف بزنید و بیشتر عمل کنید
۹- با کودک واضح صحبت کنید
۱۰- کودکان را برای انجام وظایف ناخوشایند یاری دهید
۱۱- قبل از بروز لجبازی نیازهای کودک را برآورده سازید
۱۲- رفتار پرخاشگرانه را مدیریت کنید
۱۳- مهارت‌های اجتماعی را به او بیاموزید
۱۴- پس از طوفان
نتیجه گیری
منابع


فرمت فایل: WORD

تعداد صفحات: 13

پس از ثبت دکمه خرید و تکمیل فرم خرید به درگاه بانکی متصل خواهید شد که پس از پرداخت موفق بانکی و بازگشت به همین صفحه می توانید فایل مورد نظر خورد را دانلود کنید. در ضمن لینک فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. لینک دانلود فایل به مدت 48 ساعت فعال خواهد بود.


مطالب مرتبط